پرستاری ویژ‌ه سالمندان مبتلا به نارسایی کلیه ضروری است

بیماران سالمند مبتلا به نارسایی کلیه به علت کهولت سن در مراقبت از خود با مشکلات فراوانی روبرو هستند در حالیکه آموزش پرستاران در این حیطه عامل مهمی در بهبود کیفیت زندگی آنها است. دکتر ناهید شاهقلیان عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با ایمنا با بیان اینکه […]

بیماران سالمند مبتلا به نارسایی کلیه به علت کهولت سن در مراقبت از خود با مشکلات فراوانی روبرو هستند در حالیکه آموزش پرستاران در این حیطه عامل مهمی در بهبود کیفیت زندگی آنها است.

دکتر ناهید شاهقلیان عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با ایمنا با بیان اینکه بیماران سالمندی که عمل پیوند را با موفقیت گذارنده‌اند به علت حساسیت‌های ویژه و کهولت سن نیازمند پرستاری دقیق هستند،‌ افزود: در حال حاضر پرستاری ویژه سالمندان دو سالی است که در ایران راه‌اندازی شده است،‌پرستاران با طی کردن این دوره‌ها چگونگی خدمت رسانی به بیماران را آموزش می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه نقش پرستاران در مراقبت از سالمندان به ۵ بخش مراقبتی، آموزشی، مدیریت و پشتیبانی از آنها خلاصه می‌شود، تصریح کرد: در بیماران سالمند مبتلا به بیماری کلیوی بهبود کیفیت زندگی آنان در درجه نخست اهمیت قرار دارد،‌که پرستار با توجه به پنج بخش ویژه مراقبتی قادر به ارتقای کیفیت زندگی این دست بیماران خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی با تاکید بر کنترل فشارخون و توجه به پوکی استخوان در سالمندان،‌ گفت: مهمترین موردی که در درمان بیماران سالمند مبتلا به نارسایی کلیه باید مورد توجه قرار گیرد توجه به داروهای عفونت‌زدا است،‌عدم توجه به این دست داروها موجب سریعتر شدن روند بیماری و به خطر افتادن جان بیمار می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییرات شناختی و دشواری سالمندان در مراقبت از خود، ضرورت ارتقای کیفیت پرستاری را در این گروه دوچندان می‌کند، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از سالمندان به تنهایی زندگی می‌کنند بنابراین برای تامین غذا با مشکل روبرو هستند علاوه بر اینکه محدودیت‌های غذایی اعمال شده بر آنان نیز عامل مهمی در سوء تغذیه این قشر به حساب می‌آید که پرستار باید این عوامل را مدنظر قرار دهد.

شاهقلیان در مورد خدمات پرستاری ویژه سالمندان مبتلا به نارسایی کلیوی، بیان داشت: آموزش محدودیت‌های مصرف مایعات به سالمند و چگونگی مصرف مایعات، بهداشت دهان و مرطوب نگهداشتن آن، مصرف پروتیین محدود، کاهش مصرف چربی، استفاد از جدول زمانبندی دارو و ارائه لیست غذاهای مفید به بیمار سالمند از بهترین خدمات پرستاری به این دست بیماران است.

وی با تاکید بر تحرک بدنی در بیماران سالمند مبتلا به نارسایی کلیه، خاطرنشان کرد: بیماران در حین ورزش، مدتی را به استراحت پرداخته و از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنند علاوه بر اینکه باید به بیماران گوشزد کرد که پس ازدیالیز استراحت کرده و وضعیت خود را با قبل از ابتلا به بیماری مقایسه نکنند.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی با بیان اینکه کمبود آگاهی بیماران سالمند بزرگترین دغدغه تیم پزشکی است، اظهارداشت: باید به بیماران سالمند تاکید کرد که علائم تاری دید و سرگیجه را مورد توجه قرار داده و اگر دچار این دو علائم هستند به دلیل پوکی استخوان که در این افراد امری طبیعی است از حرکت و یا ورزش خودداری کنند.