حمایت از سالمندان نیازمند برنامه‌ریزی اصولی

رضا ربیعی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان مرکزی گفت: سالمندان باید از نظر روحی و روانی دارای یک زندگی شاد و پویا باشند و شورای ساماندهی سالمندان استان مرکزی تلاش دارد، سطح رفاه زندگی سالمندان را افزایش دهد.وی با بیان اینکه بر اساس آمارها استان مرکزی یکی از هفت استان پیر کشور […]

رضا ربیعی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان مرکزی گفت: سالمندان باید از نظر روحی و روانی دارای یک زندگی شاد و پویا باشند و شورای ساماندهی سالمندان استان مرکزی تلاش دارد، سطح رفاه زندگی سالمندان را افزایش دهد.وی با بیان اینکه بر اساس آمارها استان مرکزی یکی از هفت استان پیر کشور محسوب می‌شود و در حال حاضر رشد جمعیت سالمند در این استان ۹٫۲ درصد است، اظهار داشت: در استان مرکزی حدود ۱۵۰ هزار سالمند زندگی می‌کند و اکنون از هر ۱۰ نفر یک نفر سالمند است و در ۴۰ سال آینده این رقم در استان مرکزی ۲ برابر می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی، حفظ موقعیت و جایگاه سالمندان در جامعه، شأن انسانی و جایگاه سالمند در خانواده، تأمین حداقل نیازهای اساسی سالمندان نیازمند و محروم استان، تأکید بر حفظ احترام، شأن و حرمت سالمند و فراهم کردن امکان مشارکت مردم و انجمن‌ها و مؤسسات غیر دولتی را از جمله سیاست‌ها و خط‌مشی‌های عمده شورای ساماندهی سالمندان عنوان کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه استان مرکزی اولین استان در تشکیل شورای ساماندهی سالمندان و طرح پایلوت بوده است و اکنون به طور دائمی فعالیت دارد، افزود: شورای ساماندهی سالمندان استان به دبیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی و عضویت سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل سازمان آموزش و پرورش، مدیرکل تربیت بدنی، مدیرکل سازمان تامین اجتماعی، مدیرکل کمیته امداد، مدیرکل سازمان بازنشستگی کشوری، مدیرکل بازرگانی، مدیرکل جهاد کشاورزی، مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیرکل صدا و سیما، مدیریت سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و دو نفر از صاحب‌نظران دانشگاهی در استان تشکیل شده است.

13921201025648_36779700
وی تصریح کرد: بر اساس آیین نامه شورای ساماندهی سالمندان به تمامی افراد ۶۰ سال و بالاتر سالمند اطلاق می‌شود و منظور از ساماندهی بهبود روش زندگی و ارتقای کیفیت آن و ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان از طریق ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی، سیاست‌گذاری به منظور تامین سلامت و رفاه سالمندان استان، تصویب و اجرای برنامه‌های مربوط با سالمندان که از سوی سازمان بهزیستی کشور ارسال می‌شود و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای ساماندهی امور سالمندان در استان را  از وظایف شورای ساماندهی سالمندان استان عنوان کرد.

ربیعی، تهیه بانک اطلاعات سالمندان استان با همکاری دستگاه‌های ذیربط، تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با سلامت و رفاه سالمندان در استان، تعیین دستور جلسات شورا، پیگیری اجرای تصمیمات شورا و تهیه گزارش پیشرفت برنامه‌ها و تخلفات دستگاه‌های ذیربط را از جمله وظایف دبیرخانه شورای ساماندهی سالمندان استان برشمرد.

وی، نبود بیمه، خدمات درمانی، تغذیه سالم و کم‌اطلاعی خانواده‌ها از نحوه نگهداری از سالمندان، کمرنگ بودن آموزش بهداشت و سلامت دوران سالمندی را از مشکلات جدی این قشر عنوان کرد.

مسئول انجمن سالمندان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: براساس آمار سال ۸۵ تعداد سالمندان استان ۱۲۴ هزار و ۲۵۴ نفر بوده که آشتیان با دو هزار و ۷۷۱ سالمند کمترین و شهرستان اراک بیشترین سالمند را دارا بوده است.

علی روشنایی با اشاره به اینکه سالمندان به سه دسته جوان، میان‌سال و پیر تقسیم می‌شوند، افزود: به افراد ۶۰ تا ۷۰ سال سالمند جوان و به افراد ۷۱ تا ۸۰ سال سالمند میانسال و افراد ۸۱ به بالا سالمند پیر گفته می‌شود.

مسئول انجمن سالمندان استان مرکزی مهمترین وظیفه انجمن سالمندان استان را شاد نگاه داشتن سالمندان عنوان کرد و اظهار داشت: در این انجمن به منظور تحقق این هدف به صورت ماهیانه و در زمان مناسبت‌های ملی و مذهبی جلساتی با حضور ۵۰۰ الی ۸۰۰ سالمند برگزار می‌شود.

وی تشکیل انجمن ادبی مولوی، برگزاری همایش‌های شاد و ارائه اطلاعات تغذیه‌ای به سالمندان را از دیگر خدمات این انجمن به سالمندان استان عنوان کرد و از برگزاری جشن عید نوروز در ۲۱ اسفند ماه با حضور ۸۰۰ نفر از سالمندان در کانون امام علی(ع) خبر داد.