گزارش مکتوب… اقدامات مسئولان یزد ، در رفع مشکلات سالمندان

استان یزد با دارا بودن بیش از ۸۵ هزار سالمند ، از لحاظ جمعیت سالمندی رتبه دوم کشور را دارا است. [divider] کارشناس امور سالمندان بهزیستی استان یزد گفت: در حال حاضر میزان ۸/۷ جمعیت کشور را جمعیت سالمند تشکیل می‌دهد و این در حالی است که این آمار در استان یزد به ۷/۸ رسیده […]

استان یزد با دارا بودن بیش از ۸۵ هزار سالمند ، از لحاظ جمعیت سالمندی رتبه دوم کشور را دارا است.

[divider] کارشناس امور سالمندان بهزیستی استان یزد گفت: در حال حاضر میزان ۸/۷ جمعیت کشور را جمعیت سالمند تشکیل می‌دهد و این در حالی است که این آمار در استان یزد به ۷/۸ رسیده است یعنی نرخ سالمندی در استان یزد حدود یک درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

عضدزاده افزود: نرخ سالمندی در برخی از شهرستان ‌های استان یزد به ۱۲ تا ۱۳ درصد هم می رسد.

وی با بیان اینکه اکثر سالمندان استان در شهرستان‌های صدوق، مهریز، تفت و اردکان زندگی می‌کنند، مهاجرت را از عوامل سالمند بودن شهرستان‌هایی مانند تفت و صدوق عنوان کرد و افزود: این مناطق بیشتر روستاهایی هستند که به دلیل نداشتن امکانات ، مهاجرت جوانان از این مناطق افزایش یافته و سالمندان در این مناطق مانده‌اند. 

همچنین نزدیک بودن مسافت این شهرستان‌ها به مرکز استان، مهاجرت را در این شهرها تقویت می‌کند. 

عضدزاده افزود: همچنین زندگی سالم، مصرف غذای سالم و تحرک بیشتر در این مناطق روستایی در مقابل رژیم بد غذایی و زندگی ماشینی شهرنشینی از عوامل بالا بودن آمار سالمندان این شهرستان‌ها است.

وی افزود : با توجه به اهمیت پدیده سالمندی در استان یزد در سال ۹۱ سند سلامت سالمندان با هدف آموزش شیوه های زندگی سالم و پیشگیری از ایجاد یا تشدید معلولیت ،تصویب و به سند جامع سلامت استان الحاق شد.

در این سند همه مسائل اجتماعی و رفاهی مرتبط با سالمندان را در ۱۰ محور اصلی شامل بهبود شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی ، ادغام خدمات مراقبت بهداشتی و سلامت سالمندان در نظام خدمات بهداشتی اولیه(مراقبت های ادغام یافته و جامع سالمندی)، بهبود تغذیه در سالمندان بالای ۶۰ سال نیازمند، افزایش فعالیت های ورزشی در سالمندان استان یزد، توسعه بیمه های پایه و مکمل سالمندان با تاکید بر متناسب شدن خدمات با نیازهای ویژه پزشکی و توانبخشی دوران سالمندی، بهینه سازی اوقات فراغت و اشتغال سالمندان، مناسب سازی محیط و دستیابی به شهر مناسب سالمند، مدیریت موارد اضطراری و وضعیت های بحرانی، سامانه های ارائه خدمات به سالمندان و تحقیق و پژوهش در حوزه سالمندان و مناسب سازی معابر و فضای محیط شهری اوقات فراغت تدوین شده و به تصویب شورای سالمندان رسانده شده است. 

عضدزاده گفت: در سند سلامت سالمندان استان یزد مسائل پیشگری، تشخیص زودرس، درمان، ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی، اوقات فراغت، اشتغال، مدیریت بحران و در حوادث و سوانح، مناسب سازی محیط و دستیابی به شهر مناسب سالمند، آموزش شیوه های سالم، بهبود تغذیه و افزایش فعالیت‌های ورزشی و بیمه‌های پایه و مکمل متناسب با سالمندی مورد توجه قرار گرفته است. 

وی تشکیل شورای ساماندهی سالمندان را از دیگر اقدامات انجام شده ذکر کرد و گفت: این شورا تاکنون مصوبات خوبی هم داشته است. 

کارشناس امور سالمندان بهزیستی استان یزد با اشاره به تدوین رشته مددیاری سالمندی و تصویب این رشته در شورای عالی دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه علوم بهزیستی یزد در این رشته در مقطع کاردانی دانشجو پذیرفته است. 

وی افزود: آموزش و پرورش استان یزد رشته مددیاری سالمندی را برای هنرستان کار و دانش راه اندازی کرد که تدوین محتوای دروس این رشته را سازمان بهزیستی استان بر عهده گرفته است. 

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد هم گفت: سازمان بهزیستی استان یزد مجموعه قوانین و مقررات مربوط به سالمندان را به صورت مجزا جمع آوری و در کتابچه‌ای چاپ نموده و در اختیار ادارات استان قرار داده است. 

صباغ ‌زادگان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بهزیستی با دستگاه‌های اجرایی استان در خصوص سالمندان، گفت: بر اساس تفاهم نامه با اداره کل ورزش و جوانان، استفاده تقریباً رایگان از استخرها و اماکن ورزشی میسر شده است. 

همچنین طبق تفاهم نامه بین بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی، دوره‌های آموزشی برای سالمندان و خانواده‌های آنها و دوره‌های بازآموزی برای پزشکان با محوریت طب سالمندی برگزار می شود. 

صباغ ‌زادگان گسترش مراکز روزانه ارائه خدمت به سالمندان، طرح ارائه خدمت به سالمند در منزل، نامگذاری یزد بنام استان دوستدار سالمند و قرار دادن آن در سرلوحه برنامه‌های زیرساختی و پیگیری توانمندسازی سالمندان را از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی استان یزد برای سالمندان برشمرد.

سالمندان به صورت نیمه وقت و بیشتر در زمان اداری به مراکز روزانه ارائه خدمت به سالمندان سپرده می‌شوند تا علاوه بر دریافت خدمات مورد نیاز از جمله خدمات درمانی و پزشکی، فرهنگی، تفریحی و مذهبی، بقیه روز را نیز در کنار خانواده‌های خود سپری کنند.

وی گفت: گسترش مراکز روزانه سالمندی یکی از تمهیدات بهزیستی است و با گسترش این مراکز، دیگر نیاز به سپردن سالمندان به سرای سالمندان نیست و دیگر مجوزی هم در این زمینه در استان یزد صادر نخواهد شد اما در عوض مراکز نگهداری روزانه سالمندان افزایش می یابد.

وی افزود: اجرای جشنواره ورزشی سالمندان برای اولین بار در استان یزد در سال ۹۱ با شرکت سالمندانی که تحت پوشش مراکز توان بخشی،در رشته های ظریف و بی خطر از جمله شطرنج و مچ اندازی ،با هدف پررنگ شدن حضور سالمندان در ورزش و ارتقای سلامت جسمی و روانی، از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.

صباغ ‌زادگان با اشاره به ۲۰ سال افزایش سن امید به زندگی از ۳۰ سال گذشته در کشور گفت: هم اکنون سن امید به زندگی ۷۴ سال است که دلیل این امر ارتقا برنامه های بهداشتی ،کنترل بهتر و درمان به موقع بیماری ها است.

وی گفت: با توجه به روند صعودی نرخ سالمندی از سال ۷۷ با مصوبه شورای ساماندهی سالمندان استان یزد با هدف داشتن شهر مناسب برای همه از جمله سالمندان،دستیابی به شهر بدون مانع ، مناسب سازی سامانه حمل و نقل شهری، ایستگاه ها تاکسی ها و اتوبوسها ،مناسب سازی ساخت و ساز شهری، مکانیزه کردن پلهای هوایی قابل استفاده برای سالمندان در حال اجرا است.

صباغ ‌زادگان از تاسیس دهکده سالمندان توسط خیرین یزدی جهت مناسب سازی بخشی از جامعه برای سالمندان خبر داد و گفت: پیشگیری از معلولیت‌های سالمندی، آموزش شیوه‌های سالم پیر شدن و سالمندی سالم از جمله برنامه‌های بهزیستی برای افراد در آستانه سالمندی و سالمندان است.

این اقدامات کافی به نظر نمی رسد چراکه حل مسأله سالمندی به عنوان مسأله ای که هم اکنون آثار آن مشهود است و در آینده شدت بیشتری خواهد یافت، نیازمند بسیج امکانات، همکاری های منسجم و هدفمند فرابخشی و مسئولیت پذیری تمامی دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی است. 

در این رهگذر، تدوین سندی فرا بخشی که ضمن ترسیم اهداف و چشم انداز، وظایف و مسئولیت های دستگاه های مختلف و نهادهای عمومی را در این رابطه مشخص نماید، راهکاری ضروری و اقدامی مناسب برای رفع مشکلات سالمندان و به خصوص سالمندان ۲دهه آینده، است.