خراسان جنوبی / مجوز سازمان های مردم نهاد حوزه سالمندان در استان دو ماهه صادر می شود

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی؛ سیدمحمد رضا طالبی عصر _یکشنبه یکم بهمن_ در چهارمین جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان اظهار کرد: رویکرد دولت سیزدهم مردمی کردن امور است از همین رو مجوز تشکل‌های مردمی در استان از دو سال گذشته تاکنون ۴۵ درصد افزایش یافته است. […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی؛ سیدمحمد رضا طالبی عصر _یکشنبه یکم بهمن_ در چهارمین جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان اظهار کرد: رویکرد دولت سیزدهم مردمی کردن امور است از همین رو مجوز تشکل‌های مردمی در استان از دو سال گذشته تاکنون ۴۵ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: سند راهبردی و عملیاتی دوستدار سالمند باید در استان بومی سازی شود و یکی از اهداف مهم آن توانمندسازی سالمندان است.

معاون استاندار با اشاره به پدیده تکدی‌گری سالمندان ادامه داد: سالمندانی که اتباع بیگانه هستند و تکدی‌گری می‌کنند باید به اداره اتباع خارجی ارجاع تا تعیین تکلیف شوند.

وی بر ارائه طرحی برای ساماندهی سالمندان متکدی تأکید کرد و گفت: این افراد بعد از جمع‌آوری می‌توانند با کمک دستگاه‌های حمایتی در اشتغال‌های خرد و خانگی به‌کارگیری شوند تا برای تأمین حداقل زندگی مجبور به تکدی‌گری نباشند.

طالبی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت تکدی‌گری سالمندان در چهارراه‌ها مناسب نیست و باید به شکل مطلوب ساماندهی شود.‌

وی گفت: بانک اطلاعاتی از متکدیان سالمند و معتاد هم باید تهیه شود که اگر شخصی علیرغم اینکه خدماتی دریافت می‌کند مجدد به چرخه تکدی‌گری بازگشت از حمایت‌ها محروم شود.

معاون استاندار بر برگزاری منظم جلسات کمیته‌های زیر مجموعه شورای ساماندهی سالمندان استان تأکید کرد و افزود: باید خروجی این جلسات مصوبات کارآمد و قابل اجرا باشد. وی گفت: راه اندازی کانون بازنشستگان در همه دستگاه‌های اجرایی ضروری است و باید در این خصوص ابلاغی که از سوی معاونت امور اقتصادی استانداری انجام شده پیگیری شود. طالبی اضافه کرد: راه اندازی دو مرکز خدمات دوستدار سالمند در بیرجند از سوی دانشگاه علوم پزشکی پیگیری شود تا بتوان خدمات به این قشر را گسترده‌تر کرد.‌

وی با اشاره به بیماری‌های شایع در دوران سالمندی گفت: مناسب سازی معابر از امور مهم دیگری است که باید در حوزه سالمندی به آن توجه شود.‌

طالبی، افسردگی را از دیگر عوارض سالمندی برشمرد و افزود: مشارکت اجتماعی برای خروج سالمندان از تنهایی و افسردگی لازم است همچنین مداخلات دارویی، از دست دادن بینایی و شنوایی دیگر مشکلات دوران سالمندی است لذا داروهای مورد نیاز سالمندان باید در همه داروخانه‌ها در دسترس باشد.