رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان

ایجاد ۷۰ بنیاد فرزانگان برای سالمندان کشور

مژگان رضا زاده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سالمندی جمعیت در واقع یکی از موفقیت‌های جامعه بشری است که نتیجه پیشرفت و تکنولوژی آن کشور محسوب می‌شود. 

مژگان رضا زاده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: سالمندی جمعیت در واقع یکی از موفقیت‌های جامعه بشری است که نتیجه پیشرفت و تکنولوژی آن کشور محسوب می‌شود.

او بیان کرد: یعنی گسترش مراقبت‌های بهداشتی اولیه و پیدایش تکنولوژی‌های جدید در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها باعث اجرای برنامه‌های بهبود اجتماعی – اقتصادی و موجب کاهش مرگ و میر‌ها شده است.

در حالی که این موفقیت بزرگ بدون برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب می‌تواند یکی از چالش‌های بزرگ کشور‌ها باشد.

رضا زاده گفت: تنها چیزی که وجود دارد این است که خیلی از کشور‌های پیشرفته جهان نزدیک به ورود جمعیت سالمندی هستند. آخرین پیش بینی‌های جمعیتی که وجود دارد این را نشان می‌دهد که امید به زندگی در بدو تولد در جهان از ۶۴/۲ درصد در سال ۱۹۹۰ و ۷۲/۶ در سال ۱۹۱۹ رسیده است که انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۵۰ مرز ۷۷/۱ را رد کند یعنی امید به زندگی افزایش یابد. در واقع در سال ۲۰۱۹ از هر ۱۱ نفر در جهان یک نفر ۶۵ سال و بالا‌تر است.

او بیان کرد: در کشور ما هم این روند رو به افزایش است. یعنی آمار سالمندی در کشور ما نسبت به کشور‌های جهان رشد بیشتری را تا به الان نشان داده است. مثلا سن سالمندی در کشور ما طی حدود ۴۲ سال گذشته از ۵ درصدی که در سال ۱۳۵۵ داشتیم به ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است یعنی ۲ برابر افزایش داشته است.

رضازاده گفت: این آمار طی ۲۱ سال در ۱۴۲۰ به حدود ۲۰ درصد می‌رسد یعنی باز هم ۲ برابر افزایش می‌یابد. در حالی که در کشور‌های توسعه یافته جمعیت سالمندی ۱۰۰ سال طول می‌کشد که بالا رود. این بالاترین درصد رشد و شتاب در افزایش جمعیت سالمندی‌مان است.

او بیان کرد: از طرفی نشان می‌دهد که کشور ما در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و اجتماعی در سنوات گذشته به خوبی عمل کرده است که موجب کاهش جمعیت سالمندی شده است. جمعیت سالمندی نیاز به این دارد که توانایی فعال و سالمی داشته باشد تا بتواند در جامعه به خوبی عمل کند.

رضا زاده گفت: اگر از الان بتوانیم محیط را جوری پردازش کنیم مسلما می‌توانیم از این جمعیت سالمندی توانمند بهره شویم. دبیرخانه شورای ملی سالمندی کشور به ریاست وزیر تعاون و کارو رفاه اجتماعی و دبیری رییس سازمان بهزیستی کشور در حال فعالیت هستند و جمعیت سالمند را مورد حمایت قرار می‌دهند.

او بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات سند ملی سالمندی را تدوین کردند و رسما معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه بودجه کشور در سنوات گذشته ابلاغ کرده‌اند. ما در شورای ملی سالمندی ۱۶ دستگاه عضو و تعدادی دستگاه‌های همکار داریم. علاوه بر سند ملی سالمندی که در این سند برای هر وزارت خانه‌ای تکالیفی تعیین شده، اقدامات دیگری هم انجام شده است.

اقدامات در سند ملی جمعیت سالمندی کشور

رضازاده تصریح کرد: مثلا پیش نویس لایحه جامعه حمایت حقوق سالمندی در حال تدوین است. طرح مطالعات و مقدمات سامانه جامع در حال انجام است. مطالعه‌ای در خصوص چالش‌ها و آسیب پذیر‌ی زنان سالخورده خصوصا زنان تنها انجام شده است. ما همین الان ۷۰ بنیاد فرزانگان برای سالمندان در سراسر کشور داریم.

او گفت: در شهرداری‌های استان‌های مختلف دبیرخانه‌ای ایجاد شود تا مجری طرح دوستار زندگی باشند. ۸ محور ملی وجود دارد که who اعلام کرده که یکی از آن‌ها محور حمل و نقل است. باید شرایط را طوری ایجاد کنیم که فرد بتواند از مبدا تا مقصد از وسایل مورد نیازش بهره‌مند شوند. دیگری مسکن و مشارکت‌های اجماعی است. از همه مهم‌تر این است که با توجه به شرایط جسمانی، سالمندان بتوانند در فضای مناسب، شغل و حرفه خودشان را داشته باشند. زمینه آموزش رسانه‌ای را باید برای جمعیت سالمند ایجاد کنیم تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.