مدیرکل سلامت شهرداری تهران

تهران / برگزاری ۵۰۰ ویژه برنامه در هفته تکریم مقام سالمند

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از اجرای بیش از ۵۰۰ ویژه‌برنامه در هفته گرامیداشت و تکریم منزلت مقام سالمند در پایتخت خبر داد.

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه از ۸ تا ۱۴ مهرماه به عنوان هفته ملی گرامیداشت و تکریم منزلت مقام سالمند نامگذاری شده است، از همکاری بین بخشی مجموعه های دولتی متولی حوزه سالمندان و تشکل های مردم نهاد این حوزه با اداره کل سلامت شهرداری تهران برای برگزاری مراسم های باشکوه این هفته خبر داد و افزود: برگزاری جشن بزرگداشت کرامت سالمندی درباغ موزه قصر با شرکت یک هزار سالمند، برگزاری مراسم عهد ماندگار در پاسداشت نیم قرن زندگی مشترک زوجین سالمند و نیز برگزاری چهارمین دوره رقابت های نشاط سالمندی با عنوان گنجینه پویا از جمله برنامه های شاخص پیش بینی شده این هفته است.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد فضایی مناسب برای برگزاری دورهمی سالمندان و گذران اوقات فراغت آنان در محیطی امن و با نشاط از افتاح اولین پاتوق سالمندی تهران در منطقه ۶ تهران خبر داد و گفت: پاتوق سالمندی با هدف ایجاد فضایی برای دورهمی، گعده وارائه خدمت به سالمندان در قالب کلاس های آموزشی و اجتماعی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. انتظار می رود این پاتوق ها به تدریج و با ایجاد زیر ساخت های لازم در دیگرمناطق و محله های پایتخت فعالیت خود را آغاز کنند.

جشن نوه‌ها برای پدربزرگ و مادربزرگ

وی با اشاره به اینکه نوه ها میوه زندگی سالمندان هستند و پدربزرگ و مادربزرگ در کنار نوه های خود حال خوب زندگی را بیش از هر زمان دیگری درک می کنند از برگزاری مراسم روز جهانی سالمند با حضور نوه ها درفرهنگسرای ملل خبر داد و عنوان کرد: این مراسم با همکاری شورای ملی سالمندان کشور، اداره کل بهزیستی و فرمانداری تهران برگزار و پیش بینی شده است در این مراسم بازی های نوه ها با پدر بزرگ و مادربزرگ خود و خاطره گویی و قصه گویی اجرا شود.

صاحب خاطرنشان کرد: حضور سالمندان در کنار نوه های خود جلوه های بی بدیلی از نشاط و شادابی را میان سالمندان ایجاد می کند. نشاطی که ایجاد آن اولویت اداره کل سلامت شهرداری تهران برای این گروه جمعیتی است.

تجلیل از برگزیدگان گنجینه های شهر

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه با اشاره به برگزاری رویداد گنجینه های شهر و معرفی نفرات برتر هر منطقه در رشته های مختلف هنری این جشنواره از تکریم سالمندان برتر منطقه ای در این هفته خبر داد و بیان کرد: سالمندان استقبال چشمگیری از رویداد گنجینه های شهر صورت دادند و نفرات برتر هر منطقه نیز با داوری انجام شده از سوی کارشناسان در هر رشته معرفی و انتخاب شدند. در هفته گرامیداشت و تکریم مقام و منزلت سالمند از برگزیدگان منطقه ای این رویداد تجلیل خواهد شد.

صاحب از برگزاری تورهای گردشگری، برگزاری نمایشگاه های ارایه توانمندی های سالمندان، ارایه خدمات فرهنگی، اجتماعی، حمایتی و آموزشی برای آشنایی سالمندان با بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی و راه های کاهش اثرات منفی ناشی از آن در قالب خانه های سلامت و سراهای محله خبر داد و گفت: کارگاه های آموزشی ویژه سالمندان در طول هفته سالمند با موضوعاتی نظیرتغذیه وسالمندی، مراقبت از بیماری های شایع دوران سالمندی، پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر، خودمراقبتی سالمندان و بیماری های قلبی عروقی، خودمراقبتی و سالامت روان سالمندی،افسردگی سالمندان،سازگاری با دوران سالمندی از دیگر برنامه هایی است که در این هفته اجرا می شود.

به گفته وی، برگزاری جشنواره های آش، طراحی و اجرای بازی های دوران کودکی، قدردانی از مادران سالمند شهدا، همایش های ورزشی و فرهنگی، قدردانی از اعضای کانون های سالمندان مناطق ۲۲ گانه، اجرای دوشنبه های ورزشی برای سالمندان در قالب رویدادهای منطقه ای و نیز تشکیل پرونده سلامت برای سالمندان از جمله دیگر برنامه های گرامیداشت هفته تکریم مقام سالمند در تهران است.

گروه‌های جهادی به سالمندان نیازمند خدمت می‌کنند

وی با اشاره به اینکه برخی سالمندان به دلایل مختلف با مشکلات معیشتی رو به رو هستد و این موضوع سبب شده است توجه آنان به سلامت جسمی به حداقل برسد از طراحی برنامه ای برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به این گروه از سالمندان ساکن در محله ها و مناطق کمتر برخوردار تهران خبر داد و خاطرنشان کرد: با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی تهرا، ایران و شهید بهشتی افراد سالمند نیازمند دریافت خدمات و حمایت های بهداشتی و درمانی شناسایی شده اند و این گروه از پزشکان و متخصصان در قالب اردوی جهادی به سالمندان ساکن در محله های کمتر برخوردار تهران که در قالب ۳ پهنه تقسیم بندی شده است خدمت مورد نیاز آنان را به شکل رایگان ارائه می کنند.