مدیرکل بهزیستی استان قزوین

قزوین / توجه به سالمندان باید به زندگی ما بازگردد/جامعه به تجربه سالمندان نیاز دارد

نشست خبری به مناسبت روز جهانی ناشنوایان و تکریم منزلت سالمندان صبح امروز در سالن جلسات اداره‌کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، نشست خبری به مناسبت روز جهانی ناشنوایان و تکریم منزلت سالمندان صبح امروز در سالن جلسات اداره‌کل بهزیستی استان برگزار شد.

علی دهباشی‌پور در این نشست گفت: اگر نابینایان و ناشنوایان از ابتدای زندگی در جمع‌ها همانطور که هستند پذیرفته شوند و خانواده‌ها آن‌ها را به سمت اجتماعی شدن ببرند، بخشی از چالش‌های آن‌ها حل می‌شود، در رابطه با سالمندان هم همین موضوع صدق می‌کند و باید مورد توجه قرار گیرند اما به‌عنوان یک منبع الهام بخش و تجربه رها می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: اگر رفتار با سالمندان آموزش داده شود، خانه‌های سالمندان به‌غیر از مواردی که بی‌سرپرست هستند تقریبا خالی می‌شود.

وی بیان کرد: مدرنیته باعث شده از توجه و تکریم به سالمندان و استفاده از نقش آن‌ها فاصله بگیریم و با روندی که داریم درحال حرکت به سمت قهقرا هستیم؛ این درحالی است که استفاده از آن‌ها همانطور که در گذشته شاهد آن بودیم می‌تواند چالش‌ها و مشکلات بین افراد را کاهش داده و آرامش زندگی را افزایش دهد.

این مسئول ادامه داد: در مواجهه با سالمندان و افراد ناشنوا باید به‌نوعی رفتار کنیم که در آن‌ها اطمینان ایجاد کنیم تا منجر به سوءظن نشود.

وی عنوان کرد: درحال حاضر در استان، برای ناشنوایان مرکز پرنیان برای کودکان فعالیت‌های آموزشی انجام می‌دهد، همچنین انجمن ناشنوایان هم برای بزرگسالان فعال است تا ارتباط آن‌ها با جامعه برقرار شود.

دهباشی‌پور اظهار کرد: طرح غربالگری ناشنوایی هم از بدو تولد انجام می‌شود؛ کاشت حلزون از دو ماهگی تا هشت سال انجام می‌شود، برای افرادی هم نیاز داشته باشند سمعک تهیه می‌شود، اشتغال و تامین مسکن هم برای آن‌ها انجام می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: در نیمه نخست امسال ۷ هزار نوزاد در استان غربالگری شدند که ۶۰ نوزاد مشکوک به متخصص ارجاع داده شدند.

وی بیان کرد: برای سالمندان هم طرح غربالگری آلزایمر به صورت پایلوت در استان قزوین برگزار شد که البته باتوجه به اینکه چند مرحله بود هنوز به نتیجه نرسیده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: برای کنترل آلزایمر اقدامات دارویی، رفتاری، روان‌درمانی، شناخت درمانی و مهارتی تاثیرگذار است، البته باید توجه داشت که قابل درمان نیست و صرفا روند بیماری کنترل و به تاخیر می‌افتد و باید کاری کنیم آن‌ها به انزوا نرسند.