مدیرکل بهزیستی استان مرکزی

مرکزی/ استان مرکزی، سومین استان سالمند کشور است

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی سومین استان سالمند کشور است، از اجرای طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها و توانمندسازی سالمندان در استان خبر داد.

حمود حسین‌آبادی ظهر امروز در کارگاه آموزشی تسهیلگری برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی، گفت: کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه هدف بهزیستی مهم‌ترین رویکرد و یکی از 180 فعالیت تخصصی این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه سالمندی دوران بسیار ارزشمندی است، تصریح کرد: یکی از راه‌های اهمیت‌دادن به سالمندان این است که به‌ سلامتی جسمی و سلامت همه ابعاد زندگی آنها اهمیت داد و سلامتی مختص جسم نیست و سلامت روان بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه مرکزی سومین پیر کشور است، اظهار کرد: تکریم و نگهداری از سالمندان، در تعالیم و آموزه‌های دینی، دارای حائز اهمیت است و باید به آنان احترام گذاشت زیرا وجود این عزیزان برای فرزندان و جامعه مایه برکت است.

حسین آبادی تصریح کرد: طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها و توانمندسازی سالمندان در ابتدا به این نکته توجه دارد که سازگاری سالمند با دوران سالمندی را افزایش دهد و از اهداف این طرح می‌توان به آگاه‌سازی جامعه و خانواده‌ها نسبت به مسائل سالمندان، ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان، اجرای برنامه‌های توان‌بخشی، آموزشی و فرهنگی بر اساس شاخص‌های زندگی سالم و ارائه خدمات توان‌بخشی موردنیاز وانجام فعالیت‌های ورزشی وتفریحی برای سالمندان اشاره کرد.

امیر حجت نوروزی معاون امور پیشگیری بهزیستی استان نیز در این کارگاه اظهار داشت: توسعه مراکز روزانه سالمندان با رویکرد توانمندسازی در سال جاری در دستور کار بهزیستی است.

نوروزی افزود: در استان مرکزی 7 مرکز شبانه و یک مرکز روزانه سالمندان وجود دارد.

وی تصریح کرد: این طرح از سال 1401 در محلات با هدف ارتقاء دانش، تغییر نگرش و در نهایت تغییر رفتار در گروه‌های هدف میانسال و سالمند جهت آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: در این برنامه آموزشی ۷ موضوع مهم معلولیت زا شامل سلامت بینایی، سلامت شنوایی، سلامت دستگاه عضلانی اسکلتی، پیشگیری از معلولیت‌ها، ژنتیک و بیماری‌های ژنتیکی توسط تسهیلگران آموزش داده شد.

نوروزی با اشاره به طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها و توانمندسازی سالمندان اظهار کرد: این طرح در سال 1401 در شهرستانهای اراک، خمین، دلیجان و شازند جهت 24 هزار سالمند و در سال 1402  علاوه بر شهرستان‌های ذکر شده در دو شهرستان  محلات و ساوه برای تعداد 28 هزار سالمند توسط 117 گروه آموزش دیده و توسط تسهیلگران اجرا شده است.