زنان باردار و سالمندان در خانه بمانند/ عوارض گرمازدگی شدید

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سیده فاطمه یعقوبی، در خصوص راهکارهای حفظ سلامتی در مواجهه با گرمازدگی اظهار داشت: گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که درجه حرارت بدن به صورت غیرطبیعی بالا و بدن، گرما را از خود خارج نمی‌کند. وی با بیان اینکه گرمازدگی […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سیده فاطمه یعقوبی، در خصوص راهکارهای حفظ سلامتی در مواجهه با گرمازدگی اظهار داشت: گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که درجه حرارت بدن به صورت غیرطبیعی بالا و بدن، گرما را از خود خارج نمی‌کند.

وی با بیان اینکه گرمازدگی دارای حالت‌های خفیف تا شدید است، گفت: در مراحل اولیه گرمازدگی می‌توان با نوشیدن مایعات و تهویه مطبوع محیط، علائم را در افراد بهبود بخشید.

یعقوبی به علائم حالت‌های خفیف گرمازدگی اشاره و حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، تعریق زیاد، افت فشار، تشنگی شدید، ضعف اندام‌ها و بالا رفتن دمای بدن از حد نرمال را از جمله این موارد برشمرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر مصرف مایعات و میوه‌های خنک برای کاهش و جلوگیری از گرمازدگی تاکید و مصرف میوه همچون هندوانه را مؤثر و مفید خواند و افزود: مصرف قهوه و چای توصیه نمی‌شود.

وی به علائم گرمازدگی در مراحل شدیدتر اشاره و تاکید کرد که در مراحل شدیدتر گرمازدگی، رنگ بدن قرمز، گاهاً آفتاب سوختگی ایجاد شده، ضربان نبض و تنفس افزایش می‌یابد و دمای بدن به بالای ۴۰ درجه می‌رسد.

یعقوبی ادامه داد: در مراحل بالای گرمازدگی اختلال هوشیاری و غش نیز اتفاق می‌افتد و تاکید بر این است فرد گرمازده در اولین فرصت به اورژانس انتقال داده شود.

فوق تخصص نفرولوژی بالغین تاکید دارد: گرمازدگی در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماری قلبی، کلیوی و کبدی هستند شدیدتر است و اختلال در دستگاه‌ها را تشدید می‌کند و گاهاً شاهد غلظت بالای ادرار هستیم.

وی توصیه کرد افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، زنان باردار و سالمندان، اکنون که هوا گرم است کمتر در فضای باز حضور یافته و یا فعالیت‌های روزانه خود را در ساعات اولیه صبح و یا بعد از غروب آفتاب انجام دهند.