در لبه پرتگاه سیاه چاله جمعیتی ایستاده ایم

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، جمعیت کشور رو به سالمندی می‌رود و در عین حال، میزان فرزندآوری نیز به کُندی پیش می‌رود؛ به طوری که پیش بینی می‌شود در سال‌های نه چندان دور، جمعیت سالمند و سالخورده کشور، بیشتر از جمعیت جوان ما باشد و […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، جمعیت کشور رو به سالمندی می‌رود و در عین حال، میزان فرزندآوری نیز به کُندی پیش می‌رود؛ به طوری که پیش بینی می‌شود در سال‌های نه چندان دور، جمعیت سالمند و سالخورده کشور، بیشتر از جمعیت جوان ما باشد و این در حالی است که رشد و توسعه جامعه نیازمند نیروی انسانی جوان است.

علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه در جامعه، جوانی جمعیت است، گفت: افزایش جمعیت سالمند بدون توجه به جوانی جمعیت، با مشکلات عدیده ای همراه خواهد شد و سرعت توسعه متوقف خواهد شد.

وی با عنوان این مطلب که پیش بینی می‌شود جمعیت کشور تا ۲۰۵۰، ۱۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت و این یک تهدید است، افزود: داشتن حداقل ۴ فرزند برای هر خانواده ایرانی، می‌تواند ما را به اهداف توسعه نزدیک کند.

در همین حال، صابر جباری مدیر اداره جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند است، گفت: توزیع سنی سالخوردگی کشور بین ۶۵ تا ۷۰ سال است و ۹۴ درصد سالمندان از بیمه پایه برخوردارند و ۳۱ درصد بیمه تکمیلی دارند. اگر تدبیر نکنیم تا ۱۴۳۰ جمعیت سالمندی به شدت افزایشی می‌شود و توازن جمعیتی به هم می‌ریزد.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: طبق تعریف اگر ۷ درصد جامعه‌ای بالای ۶۵ سال سن داشته باشند، آن جامعه را سالمند می‌نامند.

وی افزود: سالمندی دوران سخت و پررنجی است که می‌توان با ترویج فرهنگ سلامت سالمندی و اقدام برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها در نوجوانی همچون داشتن تغذیه سالم و ورزش، دوران سالمندی آسوده‌تری داشت. زیرا، سالمندی و سالخوردگی شرایط متفاوتی را به افراد تحمیل می‌کند.

به نظر می‌رسد، برای اینکه وارد سیاه چاله جمعیتی نشویم، سرعت اجرای برنامه‌هایی که در همین راستا تعریف و تبیین شده است؛ می‌بایست شتاب بیشتری بگیرد.

افرادی که شرایط اقتصادی بهتری دارند تعداد فرزند کمتری دارند؛ بنابراین تنها یکی از عوامل ازدواج و فرزندآوری، اشتغال و مسائل رفاهی است.

بررسی‌ها نشان داده است که قوانین، تسهیلات و امور رفاهی حرف دوم را در فرزندآوری می‌زند و کشورهای توسعه یافته به همین امر رسیده‌اند. قطعاً برخی مسائل اقتصادی و مربوط به اشتغال و…، نیز در فرزندآوری تأثیر دارد.

البته، دولت باید همه تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم در حوزه اقتصادی داشته باشد چون در صورت پیری جمعیت شاهد مشکلات عدیده در اقتاقتصاد کشور خواهیم بود.