بهزیستی استان زنجان

زنجان/ بیش از ۲ هزارسالمند زنجانی پیشگیری از معلولیتها را فرا گرفتند

در سال گذشته برنامه پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی به صورت  آموزش حضوری  با محتوای آموزشی معین توسط ۲۳ تسهیل گر و کارشناسان پیشگیری ۷ شهرستان به گروههای هدف اصلی شامل میانسالان وسالمندان  آموزش داده شد.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، شهناز آقاخانی افزود: در سال گذشته برنامه پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی به صورت  آموزش حضوری  با محتوای آموزشی معین توسط ۲۳ تسهیل گر و کارشناسان پیشگیری ۷ شهرستان به گروههای هدف اصلی شامل میانسالان وسالمندان  آموزش داده شد.

وی نبود قوانین مدون در زمینه سالمندان و ناکافی بودن محیطهای مناسب سازی شده و دوستدار سالمند را از مشکلات این حوزه برشمرد و اظهارداشت :۱۰ درصد جمعیت را در حال حاضر سالمندان تشکیل می دهند که دربیست سال آینده ۲۵ درصد جمعیت  جزو سالمندان خواهد بود لذا با توجه به رشد جمعیت سالمندی و وجود مشکلات و بیماریهای مختص دوره سالمندی  ضرورت اجرای طرح پیشگیری از معلولیت دوران سالمندی را در استان دوچندان  کرده است.

آقاخانی با تاکید بر ایجاد محیط های دوستدار سالمند افزود: ایجاد فضاها و محیط های مناسب و دوستدار سالمند از طریق مناسب سازی فیزیکی اماکن عمومی، معابر و پیاده روها، پارکها، سرویس های بهداشتی، ایجاد سامانه حمل و نقل درون شهری مناسب جهت حضور سالمندان در جامعه، بر گزاری برنامه های فرهنگی، تفریحی و ورزشی برای ارتقاء سلامت سالمندان مفید است.

وی با بیان اینکه تامین بهداشت روانی سالمندان تاثیر مهمی بر بهداشت فرد و جامعه می‌گذارد، گفت: برخورداری مناسب واستفاده درست از این دوران نقش به سزایی در سلامت روان سالمند و دیگر گروه های سنی رابه دنبال خواهد داشت.

این مقام مسئول  با اشاره به اینکه سالمندان در تصمیم گیری ها وحل مسائل ومقابله با دشواری های زندگی، دارای پختگی عقلی وبا تجربه شده اند، خاطرنشان کرد: این افراد با بکارگیری شیوه های موثر در حل مسئله می توانند درافزایش مهارت های زندگی سایر گروهها ی جامعه نقش یک الگو را بازی کنند واین منجر به افزایش دانش ومهارت های زندگی سایر گروههای سنی و افزایش سطح سلامت روانی جامعه می شود.