معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

کرمانشاه / ۵۸ درصد جمعیت استان سالمندان هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه قانون جوانی جمعیت نیازمند توجه بیشتری است، گفت : ۵۸ درصد جمعیت کرمانشاه را افراد سالمند و میانسال تشکیل می‌دهند.

ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در حال حاضر شاخص امید به زندگی استان کرمانشاه به طور میانگین بیش از ۷۵ سال است که این آمار به تفکیک در بین بانوان ۷۹ و بین آقایان ۷۶ سال است.

وی با تاکید بر اینکه استان کرمانشاه در شاخص تی. اف. آر یا همان میزان باروری کلی در موقعیت خوبی قرار ندارد، افزود: آمار این شاخص در سال ۹۹ حدود ۱.۴۴ بود و در سال ۱۴۰۰ به ۱.۵۱ رسید، اما با این حال از استاندار‌های حداقلی با ۲.۱ فاصله داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اهمیت مسئله جوانی جمعیت قوانین خوبی تاکنون به دستگاه‌ها ابلاغ شده که ۲۰ ماده قانونی در حوزه قوانین جوانی جمعیت به بخش معاون بهداشتی وزارت بهداشت باز می‌گردد.

شکیبا ادامه داد: قرارگاه جوانی جمعیت یکی از دستورالعمل‌هایی است که بر اساس استاندارد‌های مشخص شده در دستور کار قرار گرفت و به طور کلی به دنبال اجرای تمامی قوانین مربوط به جوانی جمعیت در حوزه معاونت بهداشتی را به مرحله اجرا برسانیم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت و جامعه جوان کشور دچار تهدید شده، گفت: در حال حاضر ۱۱.۹ درصد جمعیت استان کرمانشاه را سالمندان و ۴۶.۸ درصد جمعیت را افراد میانسال تشکیل می‌دهند و بر اساس پیش بینی‌های انجام شده حداکثر هشت سال فرصت داریم تا جمعیت جوانان را ترمیم کنیم و در غیر این صورت میانگین سنی جمعیت کشور روزبه روز افزایش می‌یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه امروز کشور ما برای حفظ نژاد ایرانی خود نیازمند جوانی جمعیت است، خاطرنشان کرد: جوانی جمعیت شعار و مسئله‌ای وابسته به سیاست نیست بلکه یک مسئله‌ای کلی و میهنی است.

شکیبا متذکر شد: بسیاری از مردم افزایش جمعیت و جوانی جمعیت را به وابسته به وضعیت اقتصادی می‌دانند حال آنکه مسائل فرهنگی مهم‌تر هستند و به اقتصادی ارتباط کمتری دارد، زیرا در اکثر خانواده‌های مرفه به لحاظ اقتصادی کمترین فرزند آوری مشاهده می‌شود.

وی افزود: جوانی جمعیت بیش از هرچیزی نیازمند فرهنگ‌سازی و تبلیغ است و اگر جامعه میانسال ما به سالمند تبدیل شوند موقعیت‌های خود را برای این مسئله از دست خواهیم داد .