جامعه شناس و استاد دانشگاه

حمایت چین از سالمندان الگویی برای سایر کشورها است

نیاز است با پیر شدن جمعیت یک کشور، امکانات و تمهیدات خاص برای نگهداری از سالمندان در نظر گرفته شود اما درست فکر نکردن در این زمینه و نداشتن برنامه مناسب موجب مشکلات عدیده ای می شود.

دوران سالمندی و ضرورت توجه به آن یک مقوله بسیار مهم است و باید به نقاط ضعف و قوت آن به طور کلی نگاه کرد. در واقع این مهم نیازمند برنامه ریزی های عمیق و مطالعه های وسیع است.

حال اینکه کشورهایی که با نرخ باروری پایین و کاهش عرضه نیروی کار روبرو هستند، در طولانی مدت با مشکل همراه خواهند شد. کاهش تعداد شاغلا‌ن ممکن است اثرهای منفی بر رشد اقتصادی و تأمین رفاه همگانی در سطح کلا‌ن داشته باشد. کاهش روند رشد جمعیت در واقع به سنگین‌ تر شدن وظیفه تامین نیازهای روزافزون جمعیت سالمند منجر خواهد شد و این مسئله می ‌تواند بر شیوه‌ های تولید کالا، خدمات و کارآیی کلی اقتصاد اثر بگذارد.

چین یکی از کشورهایی است که در راستای حمایت از سالمندان اقدامات بسیار خوبی انجام داده است. افزایش حقوق سالمندان و بازنشستگان، ارائه خدمات بهداشتی- درمانی و ساخت مرکزهای نگهداری سالمندان از جمله راهکارهایی است که در این کشور برای مدیریت هر چه بهتر دوره سالمندی انجام شده است. در چین وضعیت سالمندان و خدمات اختصاص یافته به آنها بسیار مناسب است و می تواند الگویی برای دیگر کشورها در این زمینه باشد.

اگرچه این کشور می داند که با مشکل پیری جمعیت روبرو است اما با تربیت و فعال کردن نیروی جوان به دنبال رشد و توسعه اقتصادی است.

این در حالی است که برخی از صاحبنظران معتقدند جمعیت سالمند برای هر کشور و جامعه ای می تواند بحران های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همراه داشته باشد اما می توان با اجرای برنامه های مختلف حمایتی و فرهنگی این بحران ها را به فرصت های طلایی تبدیل کرد. در واقع اگر سالمندان وضعیت بهتری داشته باشند، جوانان هم آینده خود را در آنان می بینند.

امان الله قرایی مقدم – جامعه شناس و استاد دانشگاه