محمدرضا حیدرهایی

افزایش میزان گزارش سالمندآزاری در ایران به خاطر ارتقای آگاهی مردم

محمدرضا حیدرهایی سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: از سوی دیگر مردم اکنون می‌دانند که سالمندآزاری الزاما جسمی نیست و ممکن است آزار عاطفی باشد یا سالمند مورد غفلت قرار گرفته باشد.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: آمار دقیقی از سالمندآزاری در کشور وجود ندارد اما متاسفانه  با شیوع کرونا میزان سالمندآزاری با هر دلیلی رو به افزایش است که می‌تواند به خاطر افزایش آگاهی مردم نسبت به خدمات اورژانس اجتماعی باشد و اینکه آنها اکنون می‌دانند هنگام سالمندآزاری به کدام نهاد –شماره تماس ۱۲۳- باید گزارش دهند.

محمدرضا حیدرهایی افزود: از سوی دیگر مردم اکنون می‌دانند که سالمندآزاری الزاما جسمی نیست و ممکن است آزار عاطفی باشد یا سالمند مورد غفلت قرار گرفته باشد.

وی اضافه کرد: سالمندان نیازهای ویژه‌ای دارند و لازم است به لحاظ عاطفی مورد توجه بیشتری قرار گیرند اما متاسفانه بعد از شیوع کرونا در چند سال اخیر، میزان گزارش سالمند آزاری به سازمان بهزیستی کشور زیاد شده است.

با دریافت گزارش سالمندآزاری چه اتفاقی برای سالمند می‌افتد؟

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: هنگام دریافت گزارش سالمندآزاری به محل مراجعه و با فرد آزارگر مصاحبه می‌کنیم. اگر مددکاران با مصاحبه تشخیص دادند امکان حضور سالمند در خانه همچنان وجود دارد، این اتفاق می‌افتد و اگر آزار به حدی باشد که نیاز باشد سالمند بیرون از خانه برود، سالمند از خانواده جدا و به مرکز نگهداری سالمندان ارجاع داده می‌شود.

حیدرهایی درباره شهریه‌های سنگین خانه سالمندان نیز اظهار داشت: بسیاری از مراکز نگهداری بهزیستی در حوزه سالمندی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و هزینه‌هایی دارند که باید تامین شود با این وجود مددکاران اگر سالمندی را شناسایی کنند که نیاز به حمایت داشته باشند، این کار را می‌کنند. نیاز به حمایت در بررسی‌های مددکار و بازدید از منزل سنجیده می‌شود و اگر این نیاز طبق دستورالعمل محرز باشد که لازم است در مراکز دولتی نگهداری شود به مراکز نگهداری دولتی ارجاع می‌شوند.

خط اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ به صورت شبانه روزی در تمام ایام هفته و به‌صورت کاملا رایگان آماده خدمات رسانی به مردم است

وی با اشاره به مساله رها شدن سالمندان در اماکن عمومی و خیابان ادامه داد: متاسفانه با توسعه شهرنشینی و تغییر سبک زندگی شاید برای برخی خانواده‌ها سخت باشد که چند نفر کنار هم زندگی کنند و نگهداری سالمند درکنار خانواده مشکل باشد؛ بنابراین برای این مساله باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. هرچند که آمار سالمندان رهاشده در کشور نسبت به سال گذشته تغییر چندان محسوسی نداشته است.

۱۲۳؛ در طول هفته و به‌طور رایگان آماده خدمت‌رسانی است

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: خط اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ به صورت شبانه‌روزی در همه روزهای هفته و به‌صورت کاملا رایگان آماده خدمات رسانی به مردم است.

حیدرهایی افزود: مردم می‌توانند موارد کودک آزاری، همسر آزاری و سالمندآزاری را با این خط در میان بگذارند و کارشناسان می‌توانند مردم را در این زمینه راهنمایی کنند.

وی ادامه داد: حتی اگر در همسایگی کودکی مورد آزار قرار می‌گیرد، می‌توان با ۱۲۳ تماس گرفت همچنین سالمندان در همه کشور و در هر استانی با خط ۱۲۳ تماس بگیرد به او خدمات رسانی می‌شود.

حیدرهایی تاکید کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم که تماس‌ها کاملا محرمانه خواهد بود و اطلاعات افشا نمی‌شود.