مسئول قرارگاه جمعیت:

امید به زندگی در جامعه سالمند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند

زهره ناصری گفت: تعداد زنان سالمند تنها در جامعه ۴ برابر مردان سالمند تنها است و این آمار خطری جدی برای جامعه محسوب می‌شود.

زهره ناصری، مسئول قرارگاه جمعیت مرکز فرهنگی شهید باکری و مدرس دانشگاه گفت: تعداد زنانِ سالمندِ تنها در جامعه ۴ برابر مردانِ سالمندِ تنها است و این آمار خطری جدی برای جامعه محسوب می شود.

وی ادامه داد: وقتی آمار جامعه سالمند در کشور بالا می رود ناخواسته امید به زندگی کاهش می یابد.
ناصری با بیان اینکه حضور دانش آموزان در سطح جامعه موجی از امید را به جامعه تزریق می کند، افزود: حال تصور کنید، وقتی در خیابان طی مسیر می کنید با موجی از سالمند روبرو شوید، قطعا روحیه امید در جامعه سالمند به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
این کارشناس تصریح کرد: جوانانی که فرصت فرزندآوری دارند، متوجه زنگ خطر پیری جمعیت در کشور باشند، زیرا آمار جوانی جمعیت به سرعت بسیاری رو به کاهش است.
وی با اشاره این که صندوق های بازنشستگی پاسخگوی آمار بالای جامعه سالمندی نیست، گفت: در حال حاضر، صندوق های بازنشستگی توان تامین اعتبار سالمندان کنونی را ندارند، با این رشد قطعا در آینده این صندوق ها به مرز تعطیلی می رسند.
ناصری ادامه داد: هزینه های مراقبت از سالمندان افزایش می یابد و از طرفی خانواده های تک فرزند نیز توانایی نگهداری والدین سالمند را ندارند و به تبع آن متقاضی خانه های سالمندان افزایش می یابد.
این کارشناس افزود: با توجه به روند پیری جمعیت کشور باید نیروهای پرستاری ویژه برای مراقبت از سالمندان در خانه و سالمندیار تربیت کند، زیرا ضرورت جامعه است.
وی بیان کرد: زنگ خطر پیری جمعیت در کشور جدی است و اگر زوجین جوان برای نجات آن تصمیم جدی نگیرند، سالمندی در جامعه نیز ظهور و بروز پیدا می کند.
ناصری در خاتمه خاطرنشان کرد: ما در مرکز، دوره های سبک زندگی ویژه زوجین داریم و توانستیم با آگاه‌سازی خانواده‌های بسیاری را به ۳ فرزندی برسانیم.
این کارشناس در خاتمه گفت: ما در جنگی به سر می بریم که دشمن با تبلیغات رسانه ای، شناختی و ادراکی، فرزندآوری را ظلم جلوه می دهد و باید جهاد تبیین صورت بگیرد؛ در غیر این صورت، گرایش ها به سمت نگهداری حیوان به جای فرزند افزایش می یابد و پنجره جمعیتی کشور بسته می شود.