رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان

آماده شدن پیش‌نویس لایحه جامع حقوق سالمندان

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان از آماده شدن پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان خبر داد و گفت: بسیاری از نیازهای قانونی سالمندی کشور در این لایحه جامع ارائه شده و منتظریم به تصویب برسد تا برای سال ۱۴۰۲ برنامه اقدام سالمندی را پیش ببریم.

«حسام‌الدین علامه» رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، افزود: مقرر شده است تا لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان که پیش‌نویس آن آماده شده با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای ملی سالمندان بررسی شود.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان به سند ملی سالمندان اشاره کرد و گفت: برنامه اقدام سند ملی سالمندان با همکاری دستگاه‌ها در حال تدوین است و  قرار شده ابتدا در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گیرد.

وی، اضافه کرد: سندملی سالمندان قرار است با توجه به برنامه هفتم توسعه به تصویب شورای ملی سالمندان برسد. همه نیازهای حوزه سالمندی در سند و لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان ذکر شده و تمام دستگاه‌های اجرایی موظف شدند که آیین نامه ای برای برآورده شدن تکلیف آنها، آماده سازی کنند.

علامه افزود: فرصت ۶ ماهه بعد از روال قانونی به دستگاه ها داده شده که متناسب با نیازهای سالمندی به صورت هدفمند با اولویت، سالمندان را تحت پوشش خدمات و برنامه های خود قرار دهند.

یادآوری می‌شود، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی کشور، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد، سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و متخصصین دانشگاهی عضو شورای ملی سالمندان هستند.

سازمان برنامه و بودجه کشور «سند ملی سالمندان کشور» را فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با رویکرد پرداختن به پدیده سالمندی به عنوان یک فرصت و ظرفیت برای جامعه منتشر کرد. در تهیه این سند، ۱۷ دستگاه عضو شورای ملی سالمندان کشور و ۲۳ دستگاه دیگر مشارکت داشته‌اند.

براساس آخرین آمار اعلام شده، جمعیت سالمند ایران ۸ میلیون و ۸۶۳ هزار نفر است.