استاد دانشگاه پیام نور ایلام

۲۳ درصد جمعیت ایران در ۳۰ سال آینده سالمند می شود

استاد دانشگاه پیام نور ایلام و جمعیت شناس گفت: بر اساس آمار گروه انجمن شناسی غرب که یکی از معتبرترین منابع است در ۳۰ سال آینده ۲۳ درصد جامعه ایران سالمند خواهد شد.

مسعود الماسی اظهار داشت: هر جامعه ای یک دوره گذار را طی کرده و جامعه ما نیز از جامعه نیمه سنتی به سمت جامعه نیمه مدرن و مدرنیته پیش می رود.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که باعث شده جامعه فردگرا شود، تکنولوژی است که امروزه بر جامعه حاکم شده است.

این استاد دانشگاه در خصوص تاخیر در فرزندآوری تصریح کرد: نمی توان در رابطه با فرد گرایی قضاوت کرد اما این گونه افراد وقتشان برای خودشان صرف شده که باعث می شود ازدواج و فرزندآوری به تاخیر بیافتد تا فرد وقت بیشتری را به رفاهیات بگذراند.

الماسی ادامه داد: جوامع دیگر این مشکل را با روش های مختلف از جمله مهاجرپذیری حل می کنند و جامعه ما نیز باید به این مسائل بصورت ویژه توجه کنیم تا بدنبال آن راهکار نیز ارائه شود.

وی اضافه کرد: ما در جامعه در مورد پیری جمعیت‌ صحبت می کنیم اما آیا ساختار و المان و مبلمانی برای آنها در نظر گرفته شده است.

این کارشناس جمعیت بیان کرد: این مسائل و مشکلات به ضعف فرهنگی و مدیریتی باز می گردد و از سویی در این آمارها هیچ راهکاری ارائه نشده و مسوولان جامعه فقط به بیان امر اکتفا می کنند.

الماسی اظهار داشت: در کشورهای اروپایی کیفیت و رفاه جامعه مدنظر است در این کشورها کمبود و پیری جمعیت به دلیل وجود کیفیت از طریق مهاجرت پذیری تامین می شود.

استاد دانشگاه پیام نور ایلام گفت: در صورت اصلاح نحوه مدیریت در جامعه بسیاری از مشکلات حل می شود و مسوولان جامعه باید در بعدهای مختلف به این موضوع توجه کنند.

به گزارش ایرنا، شاخص های کاهش جمعیت در کشور و بخصوص استان ایلام نسبت به سایر استان ها با شیب تندتری به سمت شاخص های ناامید کننده پیش می رود طوری که باروری کل در استان ایلام سال گذشته ۱.۴ و نرخ جانشینی ۲.۱ تعریف شده و نشان می دهد استان ما در وضعیت نامناسبی از نظر جمعیتی قرار دارد.