در نشست کمیته بهزیستی کمیسیون بهداشت مجلس

تنها ۷ درصد از سالمندان تحت پوشش بهزیستی هستند

در نشست کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد که تنها ۷ درصد از سالمندان تحت پوشش بهزیستی هستند و عزمی برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت وجود ندارد و مشخص نیست که آیا دولت به اجرای این قانون باور دارد یا خیر بنابراین باید در برنامه هفتم توسعه خلأ‌های قانونی برنامه ششم را پیش‌بینی و رفع کنیم.

نشست کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور ادامه بررسی موارد مرتبط با کمیته و بررسی مشکلات حوزه توانبخشی  برگزار شد.

محمدعلی محسنی بندپی رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت در این نشست گفت: دولت در سال جاری به دنبال تدوین و تعیین تکلیف برنامه هفتم توسعه است و باید با ارائه پیشنهادات موثر در حوزه توانبخشی در این برنامه گام‌های بلندی برداریم؛ با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و کاهش درآمدهای مردم و هزینه های بالای زندگی با مشکلاتی در حوزه سالمندی مواجه هستیم و بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی ۱۷ هزار فوتی بر اثر سوانح رانندگی داریم که از این تعداد ۳۰۰ هزار مجروح و سه هزار نفر دچار معلولیت می‌شوند که نقش کمیته بهزیستی و توانبخشی در این رابطه می‌تواند کلیدی و موثر باشد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس ادامه داد: سال گذشته برای اصلاح قانون حمایت از معلولان، کارگروه‌های متعددی را تشکیل دادیم اما با تغییرات ایجاد شده در دولت مواجه شدیم و با توجه به تثبیت دولت باید اجرای این قانون را پیگیری کنیم البته به نظر می‌رسد عزمی برای اجرای آن وجود ندارد و مشخص نیست که آیا دولت به اجرای این قانون باور دارد یا خیر و باید در برنامه هفتم توسعه خلأ‌های قانونی برنامه ششم را پیش‌بینی و رفع کنیم.

تنها ۷ درصد از سالمندان تحت پوشش بهزیستی هستند

محسنی بندپی با بیان اینکه تنها ۷ درصد از سالمندان تحت پوشش بهزیستی هستند، تصریح کرد: سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولیان اصلی این امر باید در قانون برنامه هفتم بتوانند خلأ‌های موجود را مورد بررسی قرار داده و رفع کنند.

راه اندازی نظام جامع مراقبت در کشور راهکار بهبود وضعیت افراد دارای معلولیت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به بحث درمان افراد دارای معلولیت گفت: اگر نظام جامع مراقبت در کشور داشته باشیم، افراد دارای معلولیت با مشکل مواجه نمی‌شوند؛ هزینه‌هایی به بیمار، سازمان بهزیستی و نهادهای متولی تحمیل می‌شود در حالی که با هزینه‌های کمتر می‌توان از آنها پیشگیری کرد در این رابطه باید نگاه جامعی به بیمه و مسائل توانبخشی در قانون برنامه هفتم داشته باشیم؛ مبالغی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت برای حوزه توانبخشی متعهد شده باید اجرا کند؛ در این رابطه بهزیستی مظلوم واقع می‌شود و شاید باوری که ما به این سازمان داریم در سازمان برنامه و بودجه وجود نداشته باشد اما باید از اهرم مجلس استفاده کرد تا مصوباتی را که اجرا نکردند را در دستور کار قرار دهند و همچنین تخصیص‌های بیشتری را بگیریم.

محدود کردن یک قانون به سازمان خاص درست نیست/ تأمین اجتماعی و بیمه سلامت؛ دو بال بزرگ خدمات اجتماعی، هستند

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت یادآور شد: مجلس باید برای اجرای قوانین جامع از صاحب نظران در این زمینه مشورت گرفته و محدود کردن یک قانون به سازمان خاص درست نیست و قانون باید جامع و کامل باشد؛ قانون‌گذار تلاش کرده در اولین بند به بحث پوشش همگانی اشاره کند و به پوشش خدمات بیمه‌ای این افراد توجهی نشده است، آیا کمیته‌ای در سازمان بیمه سلامت برای بهبود بستر خدمات پایه شکل گرفته است در این رابطه خدمات باید در زمان مناسب به افراد ارائه شود و دو بال بزرگ خدمات اجتماعی، تأمین اجتماعی و بیمه سلامت است.

وی ادامه داد: چون بحث خرید راهبردی است، درست است که بر اساس اصل ۷۵ تکالیف دولت باید بر اساس منابع مالی باشد اما سهم اختصاص داده به توانبخشی بسیار اندک است و اگر شورای عالی بیمه سلامت به نقش توانبخشی و بیمارانی که قرار است خدمات طولانی مدت دریافت کنند توجه داشته باشد صرفه‌جویی در هزینه‌ها را در پی خواهد داشت؛ ۸۰ درصد افرادی که در روستاها هستند دسترسی به خدمات مناسب ندارند و به کمیته راهبردی و برنامه‌ریزی استراتژیک برای ارائه این خدمات نیاز داریم؛ ۹ درصد GDP کشور به خدمات سلامت اختصاص می‌یابد اما متأسفانه مردم از کیفیت خدمات راضی نیستند و باید رویکرد جدیدی در ارائه خدمات داشته باشیم.

وی ادامه داد: همه دغدغه افراد دارای معلولیت و سالمندان این است که مجلس چه اقداماتی برای بهبود وضعیت آنها انجام داده و باید در تدوین برنامه هفتم توسعه به این موارد توجه کنیم و به جمع بندی برسیم تا بتوانیم کمکی در این مسیر به آنها بکنیم.

منصور اله وردی مسئول دبیرخانه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در این نشست با بیان اینکه توجه به اصلاح قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و تدوین برنامه هفتم از اولویت‌های کمیته است، گفت: پیش از عید شروع به نظرسنجی از شبکه‌های ملی افراد دارای معلولیت کردیم و ۲۵ استان و ۱۲ تشکل به ما جواب دادند و برای حدود ۳۵ عنوان درخواست بررسی کردیم اما هیچ‌کدام درخواست تغییر ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را نداشتند و تأکید داشتند که اجرایی شود البته اداره قوانین مجلس برای خود دستور‌العمل دارد و یک سال پس از تدوین هر قانون نقاط قوت و ضعف آن را بررسی می‌کند و همچنین رئیس مجلس و معاون اول رئیس جمهور قول اصلاح قانون را دادند.

وی ادامه داد: در مورد اصلاح ماده ۶ قانون هیچ پیشنهادی جز اضافه کردن بیمه تجهیزات توانبخشی به دست ما نرسیده و وزارت بهداشت موکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را انجام دهد.

انوری از بیمه سلامت در این نشست گفت: پیشنهاد اصلاح ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را ارائه کردیم و تأکید شد افرادی که دچار آسیب می‌شوند در زمان طلایی مداوا شوند و علاوه بر این افرادی که تحت پوشش بهزیستی هستند به افرادی که نیازمند خدمات توانبخشی هستند، خدمات ارائه شود. به سازمان بهزیستی خدمات ارائه می‌دهیم و به طور قطع ماده ۶ قانون باید اصلاح شود تا به افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، خدمات رسانی شود. همچنین برنامه داریم ضایعات نخاعی و سکته مغزی را در زمره بیماران خاص و صعب‌العلاج قرار دهیم زیرا ممکن است با دریافت خدمات به زندگی عادی برگردند و اگر تأیید شود و به تصویب شورای عالی بیمه برسد افراد از خدمات می‌توانند استفاده کنند البته با سازمان استثنایی هم صحبت کردیم و به دنبال کاهش خدمات نیستیم بلکه به افزایش خدمات توجه داریم.

وی با بیان اینکه خدماتمان را مانند سابق ادامه می‌دهیم، گفت: سازمان اگر تفاهم‌نامه قبلی را تمدید کند ما استقبال خواهیم کرد و به دنبال این بودیم که خدمات را ارتقاء و به ۴۰ تا ۵۰ خدمت برسانیم اما بهزیستی همکاری نکرد و امسال هم برای گسترش خدمات برنامه داریم و نیازمند یاری بهزیستی هستیم؛ ۹۰ درصد تعرفه بخش بستری را می‌توانیم پرداخت کنیم. نیاز به تحول جدید در نگاه سازمان‌های بیمه‌گر در ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت داریم و باید کمیته کارشناسی تشکیل شود و می‌طلبد بیمه سلامت خدمات توانبخشی را در جایی تعریف کند و اگر بتوانیم در ادامه ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت تجهیزات  کمک توانبخشی را پیش بینی کنیم مطلوب است و همچنین نشستی را با انجمن‌های علمی و سمن‌ها داشته باشیم.

مسئولی از بیمه نیروهای مسلح در این نشست گفت: ما هم بیمه پایه و هم مکمل داریم و و موظف هستیم ابلاغیه‌های بیمه پایه را رعایت کنیم و در مورد بیمه پایه از یک طرف از شورای عالی بیمه و از سویی از ستاد کل تبعیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۳۵۰ بیمار ویژه و بیماران را شناسایی و نشان‌دار کردیم و بخشی از هزینه‌ها از پایه و بخش زیادی از مکمل پرداخت می‌شود.

دبیر انجمن علمی معلولان  در این نشست گفت: بیمه سلامت سناریویی را از قبل آماده و به ما می‌گویند آیا قبول دارید و ما در مورد آن نظر می‌دهیم و باید انجمن‌های علمی را به عنوان پشتوانه‌های انجمن‌ علمی توانبخشی مورد توجه قرار داد ، برخی سناریوها و پیشنهادات بیمه سلامت به درد ما نمی‌خورد و باید اجازه داد انجمن ها فکر کنند، البته خدمات ما احصاء شده و آماده است و شما پشتوانه اداری و قانونی ما باشید تا از حقوق معلولان دفاع کنیم. ما خدمات مجانی می‌خواهیم.

مهدی شادنوش عضوهیات علمی دانشگاه در ادامه این نشست گفت: در چندین جلسه با حضور ذینفعان اصلاح ماده ۶ قانون مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد در برنامه هفتم اصلاح شود که محسنی بندپی نیز پیگیر آن هستند؛ اگر بخواهیم خدمات وارد بیمه پایه شود نیاز است به شورای عالی بیمه وارد شود که باید منابع پولی آن مشخص شود و  می‌طلبد از صد میلیارد در نظر گرفته برای خدمات درمانی توانبخشی برای بهزیستی استفاده شود البته این پول به صورت مشخص برای توانبخشی است و باید از بهزیستی پیگیری شود که این پول در سازمان نشان‌دار شودو همچنین بهترین کار این است که بهزیستی کانالی که قبلا وجود داشته را به رسمیت بشناسد.

خوراک بیمه سلامت را باید تأمین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح تامین کند

مصطفی سراج مدیرکل سابق مراکز مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در این نشست گفت: توانبخشی یکی از پروسه‌های درمان و متولی آن وزارت بهداشت است،  سازمان بهزیستی نباید درگیر این موضوع شود و اگر می‌خواهیم این مشکل حل شود و متولی توانبخشی وزارت بهداشت است، شورای  عالی بیمه باید به عنوان دستگاه زیرمجموعه وزارتخانه این موضوع را حل کند و خوراک بیمه سلامت را باید تأمین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح تامین کند. /