یک ادیولوژیست (شنوایی سنج)

استفاده سالمندان از سمعک خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد

یک ادیولوژیست (شنوایی سنج) گفت: طبق تحقیقات به اثبات رسیده، سالمندانی که به دلیل کم شنوایی از سمعک استفاده می کنند، نسبت به سایر سالمندانی که درمان کم شنوایی انجام نداده اند و از این وسیله استفاده نمی‌کنند، خطر ابتلا به زوال عقل، افسردگی و زمین خوردن آنها کمتر است.

سمیرا مطلبی با بیان اینکه همین طور این گروه از اضطراب کمتری نسبت به سایر سالمندان برخوردار هستند، افزود: نیمی از افرادی که مبتلا به کم شنوایی هستند، از سمعک استفاده می کنند.

وی یادآورشد: البته لازم به ذکر است که استفاده از سمعک در بین افراد بستگی به پیشینه های نژادی، قومی و موقعیت های جغرافیایی آن ها دارد و این مساله در بین جنسیت افراد نیز متفاوت است.

این کارشناس ادامه داد: به طور کلی آمارها نشان می دهد که استفاده از سمعک در کشورهای پیشرفته بیشتر بوده و این درحالی است که استفاده از این وسیله می تواند علاوه بر بهبود کم شنوایی، خطر ابتلا به زوال عقل را نیز کاهش دهد.

مطلبی با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده در رابطه با ارتباط بین کم شنوایی و زوال عقل و وضعیت سلامت روان است افزود: برخی از کارشناسان بر این باورند که انزوای اجتماعی، که احتمال می رود گاهی اوقات با کم شنوایی همراه باشد، موجب تحریک کمتر مغز و در نهایت کاهش فعالیت های شناختی شود.

وی اظهار داشت: رخی دیگر بر این باورند که کاهش پالس‌های عصبی در گوش امکان دارد که نشانه تحلیل گسترده تر سیستم عصبی به شمار آید و مطالعات نشان داده اند که کم شنوایی در واقع می‌تواند نشانه هشدار دهنده ای برای کاهش مسائل شناختی در مردان محسوب شود.

عضو سازمان نظام پزشکی استان زنجان ادامه داد: مطالعه ای دیگر نشان داده است که افرادی که به کم شنوایی مرکزی مبتلا شده اند در مقایسه با افراد بدون کم شنوایی، ۲ برابر احتمال می رود که دارای اختلالات شناختی خفیف باشند.

به گفته وی، از بین رفتن حواس خاص مانند بینایی و شنوایی هشداری برای ابتلا به زوال عقل است اما با اینحال حفظ بینایی و شنوایی می تواند تا ۷۵ درصد از شناخت ذهنی فرد محافظت کند.

وی اضافه کرد: کم شدن حس های خاص مانند شنوایی و بینایی، می تواند شروعی برای زوال عقل، افسردگی و حتی زمین خوردن به شمار آید.

مطلبی، با بیان اینکه توصیه می شود افراد در صورت مشاهده هر یک از این علائم و نشانه ها، هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه و برای آن راهکارهای درمانی اعمال کنند، خاطرنشان کرد: اغلب در این مواقع متخصص سمعک تجویز می کند که استفاده از این وسیله می تواند تا حد چشمگیری از زوال عقل، افسردگی و زمین خوردن فرد جلوگیری کند.

این کارشناس یادآوری کرد: از آنجاییکه این مساله بیش تر در سالمندان دیده می شود، بهتر است این افراد توسط خانواده ها مورد بررسی و درمان قرار بگیرند.