معاون خدمات بهداشتی درمانی خلخال

اردبیل/ بیش از ۱۴درصد جمعیت خلخال سالخورده هستند

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خلخال با بیان اینکه ۱۴/۳ درصد از جمعیت شهرستان خلخال سالخورده است

وی گفت: ۵۰۰ نفراز سالمندان این شهرستان که ۳/۵ درصد از مجموع کل جمعیت سالخورده را شامل می‌شوند، از لحاظ وضعیت سلامتی در ردیف سالخوردگان بسیار پرخطر قرار دارند.

دکتر زهرا هاشم پور در جلسه روز سه شنبه مراقبت از سالمندان پرخطر خلخال اعلام کرد:۱۶۰ نفر سالمند بسیار پرخطر خلخال از لحاظ سلامتی دارای بیماری صعب العلاج ،۸۱ نفر تنها ،۴۲ نفر دارای مشکل سوءتغذیه ،۳۰ نفر دارای مشکل شنوایی شدید ،۱۱۱ نفر نیازمند حمایت جدی ،و ۲۱۲ نفر دارای مشکل ناتوانی جسمی و حرکتی هستند.

معاون دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ،درمانی خلخال با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ درصد جمعیت این شهرستان سالمند و سالخورده هستند، گفت: با وضعیت موجود و هرم سنی جمعیت منطقه ،خلخال پیرترین شهرستان استان اردبیل است.

رییس مرکز بهداشتی خلخال گفت: در حالی که میانگین سنی جمعیت سالخورده کشور ۱۰/۵ درصد است، میانگین جمعیت سالخورده خلخال و بر اساس آمار استخراج شده از مرکز ملی آمار ایران ۱۴/۳ درصد و همچنین بر اساس بررسی های کارشناسی و محلی صورت گرفته از سوی کارشناسان واحد کنترل جمعیت این دانشکده این میزان ۱۶ درصد از کل جمعیت این شهرستان است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال اظهار کرد: از مجموع جمعیت ۸۶ هزارو ۷۳۱ نفر جمعیت این شهرستان و بر مبنای سرشماری سال ۱۳۹۵ کشور هم اکنون بیش از ۱۴ هزار نفر در سن بالای ۷۵ سال قرار داشته و به عنوان جمعیت سالخورده و سالمند نیازمند ارایه خدمات حمایتی، بهداشتی و مراقبتی هستند.

وی از اجرای طرح شناسایی، طبقه بندی و حمایت از سالمندان پرخطر در دوران همه گیری کرونا وهمچنین در دوران پسا کرونا در خلخال خبر داد و افزود: این طرح بخشی از گام چهارم طرح سردار شهید سلیمانی است که انتظار می رود همه دستگاه های اجرایی عضو شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان، دانشکده علوم پزشکی را در این امر یاری کنند.

معاون دانشکده علوم پزشکی و خدمتن بهداشتی، درمانی اردبیل گفت: علاوه براجرای این طرح بر اساس سند ملی وزارت بهداشتی ودرمان جمعیت سالخورده جامعه به خصوص افراد ناتوان مالی باید مورد حمایت نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی ،کمیته امداد امام، جمعیت هلال احمر ،بسیج وسایر ارگانهای ذیربط در امر تامین غذا ،درمان، دارو وهزینه‌های نگهداری از سالمندان تنها قرار گیرند .

دکتر هاشم پور با بیان اینکه ۴۶۰ سالمند خلخالی فاقد درآمد کافی یا حامی بوده که نیازمند حمایت هستند، اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح ۹۸ درصد از جمعیت سالخورده در معرض خطر همه گیری کرونا در مناطق شهری و روستایی این شهرستان شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: بخشی از سالخوردگان خلخال تحت حمایت خانواده، همسران و یا فرزندان بوده و یا درآمد مناسب برای ادامه زندگی در شرایط تنهایی را دارند.

معاون دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خلخال با بیان اینکه ۱۳/۵ درصد از مرگ ومیرهای این شهرستان به سالمندان اختصاص دارد و همچنین ۸۵ درصد فوتی های کرونا نیز از جمعیت سالخورده خلخال هستند، اظهار کرد: پس از شیوع کرونا و در طول دو سال گذشته یک هزار و ۱۴۵ سالمند در خلخال فوت کرده اند، که متمرکز شدن همه نگاه ها به سمت مقابله با کرونا در جهات مختلف ،بسیاری از خانواده ها و نهادهای مرتبط به سالمندان جامعه را از توجه کافی به این گروه سنی پرخطر در مقابل همه گیری کرونا غافل کرده است .

هاشم پور گفت: براساس ارزیابی صورت گرفته در حال حاضر شهر کلور ،روستای شال در بخش شاهرود و روستای خمس  از توابع بخش مرکزی خلخال با برخورداری از ۴۰ درصد جمعیت سالخورده پیرترین شهر روستاهای این شهرستان محسوب و با توجه به میانگین ۱۶ درصدی جمعیت سالمند منطقه این شهرستان پیرترین شهرستان استان اردبیل است.

وی اظهار کرد: در حالی که کاهش آمار زاد و ولد در بین خانواده های جوان و کاهش ضریب باروری زنان در خلخال به ۱/۳۲ درصد نگرانی از کاهش جمعیت را در این شهرستان افزایش داده، روند رو به رشد جمعیت سالخورده جامعه خلخال نیز برنامه ریزی برای نگهداری مناسب و مراقبت از سالمندان این شهرستان را ضروری کرده است.

دکتر هاشم پور اظهار داشت: سالمندی یک نعمت خداوندی به انسانها بوده و خدمات ارایه شده بهداشتی و درمانی به این گروه سنی بلحاظ تاثیر پذیر بودن آنها در مقابل بیماری ها باید بیش از سایر گروه های سنی در شرایط بحرانی و کرونایی جامعه باشد.