شورای دولتی چین

طرح ۵ ساله جدید چین برای خدمات مراقبت از سالمندان

شورای دولتی چین در 22 فوریه 2022 طرحی را برای توسعه خدمات مراقبت از سالمندان در چهاردهمین دوره برنامه پنج ساله خود (2021-2025) در آخرین مرحله از استراتژی ملی برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت سالخورده منتشر کرد.

در این طرح تلاش‌ها شامل تقویت شبکه ایمنی برای خدمات به سالمندان، پوشش گسترده‌تر خدمات فراگیر، ایجاد اقتصاد نقره‌ای و حفاظت از منافع مشروع سالمندان است.

بر اساس این طرح، چین نوآوری های نهادی را تشدید خواهد کرد و حمایت از سیاست و بودجه را برای توانمندسازی شهروندان سالخورده برای سهیم شدن در دستاوردهای توسعه چین افزایش خواهد داد.

بر اساس آخرین داده‌های سرشماری، شهروندان چینی ۶۰ ساله یا بالاتر، ۱۸٫۷ درصد از کل جمعیت این کشور را در سال ۲۰۲۰ تشکیل می‌دهند که ۵٫۴۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۰ است.

رئیس اداره ملی آمار چین (NBS) در ماه می ۲۰۲۱ در بیانیه ای گفت: “افزایش جمعیت سالمندان چین هم یک چالش و هم فرصت است”.

این طرح همچنین توسعه اقتصاد نقره ای را برجسته می کند که به گفته یک مقام دولتی، کشور را ملزم می کند “خدمات و محصولات برابر و قابل دسترس برای سالمندان با مشکلات خاص” ارائه کند.

این مقام مسئول چین خاطرنشان کرد: کشور باید به منظور گسترش بازار داخلی، هم سرمایه دولتی و هم اجتماعی را کامل در نظر گیرد و نیز سیاست های سیستماتیک و یکپارچه ای را برای تضمین توسعه سالم و پایدار اقتصاد نقره ای ایجاد کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه چین همچنین در نظر دارد حدود ۱۰ شهرک صنعتی مختص اقتصاد نقره ای ایجاد کند و مجموعه‌ای از شهرها را در این راستا به عنوان نمونه بسازد، تأکید کرد: تسهیلات برای مراقبت از سالمندان در اولویت طرح‌بندی ساخت‌ و ساز قرار خواهد گرفت.

نیازهای حفاظت از سلامت سالمندان
یک نظرسنجی که به عنوان بخشی از یک مطالعه در مورد نیازهای حفاظت از سلامت سالمندان در سال ۲۰۲۱ توسط دانشگاه مالی و اقتصاد شانگهای در نوامبر ۲۰۲۱ انجام شد، نشان داد که ۷۴٫۶ درصد از پاسخ دهندگان از ابتلا به بیماری های جدی به عنوان بزرگترین خطر برای سلامتی در پیری یاد می کنند.

این نظرسنجی نشان داد که ۷۱٫۵ درصد از پاسخ دهندگان از کاهش عملکرد فیزیکی و کاهش توانایی مراقبت از خود می ترسند. بیماری های مزمن و مسائل مربوط به آن نگرانی اصلی ۶۷٫۵ درصد بوده است.

حدود ۵۵ درصد از پاسخ دهندگان از ضعف سیستم ایمنی که منجر به بیماری های جزئی می شود و ۵۲ درصد نگران شکنندگی استخوان ها و شکستگی های تصادفی بودند.

شناخت اهمیت بیمه سالمندی
اکثر پاسخ دهندگان تا حدودی از بیمه درمانی تجاری آگاهی دارند و نگرش مثبتی نسبت به دریافت پوشش بیمه درمانی تجاری سالمندان دارند.

حدود ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان در مورد تصمیم خود برای خرید بیمه درمانی سالمندان آگاه بودند. از این گروه:

۴۰٫۱ درصد احساس کردند که خرید زودتر پوشش بهتر است
۲۵ درصد معتقد بودند که این پوشش باید در میانسالی خریداری شود
۱۴٫۷ درصد گفتند که خرید بیمه در سنین پایین ارزان تر است.

سه چهارم پاسخ دهندگان نوعی بیمه درمانی تجاری را خریداری کرده اند. از این میان ۵۰٫۵ درصد بیمه بستری و ۴۴٫۱ درصد پوشش بیماری های خاص خریداری کرده اند. بیمه درمانی سرپایی ۳۱٫۱ درصد دریافت کنندگان را شامل می شود در حالی که ۲۳٫۲ درصد بیمه درمانی را یکجا و ۱۰٫۳ درصد آن را گران قیمت خریداری کردند.