مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی

خراسان رضوی / وجود ۲۰۰۰ سالمند بلاصاحب در خراسان رضوی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی از وجود ۲۰۰۰ سالمند بلاصاحب در مراکز تحت نظارت این نهاد خبر داد.

مسعود فیروزی با اعلام این خبر اظهار کرد: موضوع افزایش سالمندان در خراسان رضوی در حال رسیدن  به مراحل حساس است و بعید نیست که در چند سال آینده، شاهد پرشدن ۹۰ درصد ظرفیت مراکز سالمندان بهزیستی توسط افراد بلاصاحب باشیم. این در حالی است که اخیرا بحث پذیرش سالمندان بلاصاحب بستری و رها شده در مراکز درمانی استان توسط بهزیستی هم مطرح شده است.

وی با بیان اینکه بهزیستی به عنوان دبیر شورای سالمندان استان بارها با مسؤولان مکاتبه کرده و خواستار تشکیل جلسات شورا برای تصمیم‌گیری در این زمینه شده است، گفت: متأسفانه، شورای سالمندان استان، توجهی به این موضوع ندارد و مشکلات و مسائل مرتبط با سالمندان، روزبه‌روز وضعیت حادتری پیدا می‌کند.

فیروزی ادامه داد: اگر چه دادستانی، همکاری بسیار خوبی با بهزیستی دارد و مقرر کرده که وضعیت سالمندان بلاصاحب در مراکز بهزیستی توسط نهادهای هویتی و قانونی استان بررسی و تکلیف دارایی و اموال آنها مشخص شود اما به دلیل همکاری نکردن برخی دستگاه‌ها یا فراهم نبودن مقدمات هویتی اشخاص از قبیل بانک اثر انگشت شهروندان، این موضوع با کندی پیش می‌رود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: تعداد سالمندان استان به صورت تصاعدی رو به تزاید است و برآورد می‌شود که سالانه دست کم ۱۰ درصد به میزان سالمندان افزوده می‌شود.

وی وجود بیماری‌های مختلف، مشکلات سبک زندگی، آغاز زودهنگام سنین سالمندی، بالا رفتن میزان اختلالات روانی، زندگی صنعتی و زیست آپارتمانی خانواده‌ها را فاکتورهای مختلف بالا رفتن آمار سالمندی در استان توصیف کرد و گفت: از سویی، خراسان رضوی، جزو استان‌های مهاجرپذیر و زائرپذیر است و با افزایش جمعیت حاشیه‌نشین، سالمندان بیمار نیز در این مناطق رو به افزایش گذاشته است.

با پدیده‌ رها کردن سالمندان بیمار مواجه هستیم

وی خاطر نشان کرد: با پدیده‌ رها کردن سالمندان بیمار مواجه هستیم و خانواده‌هایی که احساس مسؤولیت ندارند و یا بضاعت کافی برای هزینه‌های نگهداری و درمان سالمندشان ندارند سالمند را در مرکز درمانی و یا جایی که قابل شناسایی نباشد رها می‌کنند.
فیروزی گفت: این پدیده در قانون دیده نشده و هیچ جا هم گفته نشده که بهزیستی مسؤول سالمندان رها شده و بلاصاحب است اما در حال حاضر، گویا دیواری کوتاه‌تر از بهزیستی دیده نشده و همه دارند فشار می‌آورند که بهزیستی اینها را پذیرش کند.

دبیر شورای سالمندان خراسان رضوی گفت: ما حتی برای تأمین یارانه‌ سالمندانی که از نظر مالی تمکن ندارند و یا خانواده کم‌بضاعت است مشکل داریم.

وی افزود: در حال حاضر ماهانه ۷ میلیارد تومان برای نگهداری سالمندان در مراکز، یارانه پرداخت می‌کنیم و این جدای از هزینه‌ درمان است که قرار شده دانشگاه بخشی از هزینه‌ها را تخفیف بدهد.

به گزارش بهزیستی خراسان رضوی، فیروزی گفت: در شرایط فعلی ۳۰ درصد از ۶۰۰۰ سالمند مقیم مراکز شبانه‌روزی ما بلاصاحب هستند در حالی که ما می‌دانیم بیشتر اینها خانواده دارند و این وظیفه نهادهای مسؤول قضایی و سجلی است که خانواده‌های اینها را شناسایی کرده و هزینه‌های نگهداری را از محل دارایی‌شان به بهزیستی بپردازند.

وی ادامه داد: همچنین رشد پدیده سالمندی در استان به صورت طبیعی ادامه دارد و از سال ۹۰ تا کنون نزدیک به ۵ درصد به تعداد سالمندان استان افزوده شده و همزمان، آمار سالمندانی که رها می‌شوند یا بلا صاحب اعلام می‌شوند رو به افزایش گذاشته است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی اعلام کرد: بزودی با سونامی سالمندان رها شده و فاقد خانواده روبه‌رو خواهیم شد که هیچ اعتبار و محلی برای نگهداری آنها یا شناسایی خانواده‌هایشان دیده نشده و این شورای سالمندان استان است که می‌تواند تصمیمات مقتضی را در این زمینه صادر کند.