مدیرکل امور فرهنگی استانداری اردبیل

اردبیل / افزایش جمعیت سالمند در جامعه نگران کننده است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: کاهش جمعیت و افزایش آمار جمعیت سالمندان در جامعه نگران کننده است.

رضوان باقلاچی روز یکشنبه در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان اردبیل گفت: طبق پیش‌بینی و آمارها در موضوع جمعیت وضعیت جامعه مطلوب نیست و در آینده نه چندان دور شاهد کاهش جمعیت و افزایش جمعیت سالمندان در جامعه خواهیم بود.

وی اظهار کرد: باید برای غلبه بر این مشکل اساتید، صاحبنظران، نخبگان، پیشکسوتان و کارشناسان هم افزایی داشته باشند تا با برنامه ای مدون به صورت اصولی و فارغ از نسخه پیچی های عمومی نسبت به جوان سازی جمعیت اقدام شود.

او بیان کرد: سیاست های ابلاغی جوان سازی جمعیت از سوی دستگاه های بالادستی نیازمند بازنگری و بومی سازی است.

وی اضافه کرد: سیاست‌های ابلاغی جوان سازی جمعیت، حمایت از کودکان، حمایت از خانواده و حمایت از سالمندان باید از سوی دستگاه‌های متولی به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا با بومی سازی بتوان به اهداف مورد نظر از جمله افزایش جمعیت و جوان سازی جامعه رسید.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل ادامه داد: در این راستا اگر نهادهای دولتی و غیر دولتی به صورت عملیاتی و بدون موازی کاری اقدام کنند، مشکل اساسی ایجاد نخواهد شد.

باقلاچی با بیان اینکه متاسفانه استان اردبیل در برخی از آسیب‌های اجتماعی رتبه اول تا پانزدهم کشور را دارد، گفت: علاوه بر تلاش همه اقشار مردم برای کاهش آسیب های اجتماعی، مسئولان نیز باید برای کاهش آن در جامعه برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون از ظرفیت رسانه‌ها برای رشد جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه آن طور که باید استفاده نشده است، افزود: با توجه به ریشه و علت وقوع آسیب‌ها و ناهنجاری های اجتماعی باید برای هر شهر، روستا، منطقه و محله نسخه خاصی ارائه شود.