دکتر حسام الدین علامه:

هنر از مهمترین شیوه های به روز برای مطرح کردن موضوعات سالمندی است

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور: نقش شهرداری ها با ایجاد سمن های داوطلب محله محور، نیاز سنجی منطقه ای و ایجاد و توسعه فضای مشارکتی برای اقشار مختلف در این مسیر بسیار پر رنگ و تاثیرگزار است.

دکتر حسام الدین علامه رئییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با حضور در آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره ملی ادبی آفتابگردان با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوعات سالمندان با شیوه های نوین گفت: یکی از مهمترین شیوه های به روز برای پرداختن به سالمندان و موضعات این قشر هنر است که با برپایی این جشنواره نشان داده شد که هنر چه ظرفیت بالایی برای بیان موضوعات مختلف حوزه سالمندی دارد.

وی خرد، دانایی و تجربه را از ویژگیهای مهم سالمندان خوانده و بیان داشت: با توجه به آمار ۸۳ درصد سالمندان ما سالم هستند و این خود یک ظرفیت برای توسعه مشارکت خود سالمندان در اجرای برنامه های این حوزه است. در این بین نقش شهرداری ها با ایجاد سمن های داوطلب محله محور، نیاز سنجی منطقه ای و ایجاد و توسعه فضای مشارکتی برای اقشار مختلف در این مسیر بسیار پر رنگ و تاثیرگزار است.

رئییس دبیرخانه شورای ملی سالمندی درباره نقش شورا در اجرای سیاستها و برنامه های این حوزه گفت: شورای ملی سالمندان در واقع یک نهاد هماهنگ کننده است و در مسیر برنامه های اجرایی و فعالیت های حوزه سالمندان آماده هرگونه همکاری و حمایت است تا بتوان در جهت تکریم سالمندان و داشتن جامعه پویای سالمندی قدم برداشت.

وی با بیان این موضوع که وضعیت کشور در حوزه سالمندی بسیار منحصر به فرد است، تاسیس سازمانی بنام سازمان ملی سالمندان را ضروری خواند تا بتوان با ایجاد هم افزایی بین دستگاه ها، نهاد ها و سمنهای حوزه سالمندی با برنامه ریزی درست و مبتنی بر نیازهای اساسی و واقعی سالمندان، این عزیزان را مورد تکریم شایسته و درخور جایگاهشان قرار داد.

علامه در پایان صحبتهای خود ضمن تشکر از بنیاد فرهنگ سالمندی و دستگاه های حامی دومین دوره جشنواره ادبی آفتابگردان گفت: سالمندی فعال باید به عنوان یک سبک زندگی معرفی گردد که این خود نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد فضای گفتمان با کمک شیوه های نوین هنری، رسانه ای و اجتماعی دارد. در حقیقت تکریم سالمندان و تغییر نگرش نسبت به این قشر عزیز باید از مهد کودک ها، مدارس برنامه ریزی شده و آموزش داده شود.