اولین جلسه تشکیل شورای ساماندهی سالمندان استان تهران

اولین جلسه تشکیل شورای ساماندهی سالمندان استان تهران امروز ساعت ۱۰صبح با حضور استاندار تهران در شیرخوارگاه آمنه برگزار می گردد. [divider] رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه ۲۵ درصد جامعه سالمندی کشور زیر خط فقر هستند، اعلام کرد؛ یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد و زیر […]

اولین جلسه تشکیل شورای ساماندهی سالمندان استان تهران امروز ساعت ۱۰صبح با حضور استاندار تهران در شیرخوارگاه آمنه برگزار می گردد.

[divider]

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه ۲۵ درصد جامعه سالمندی کشور زیر خط فقر هستند، اعلام کرد؛ یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد و زیر خط فقر قرار دارند/ ۲۰۰ هزار سالمند دیگر نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند

 حسین نحوی نژاد در اولین جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان برگزار شد، افزود: تنها ۱۰ درصد سالمندان به تنهایی زندگی می‌کنند که این رقم، رقم بسیار مناسبی است.

۷۰ درصد سالمندان کشور در خانه‌های ملکی و ۳۰ درصد در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند همچنین ۷۰ درصد سالمندان در کشور به طور متوسط و زیاد از وضعیت زندگی خود اظهار رضایت دارند و این در حالیست که نباید رضایت از زندگی تنها به معنای داشتن امکانات و پول تلقی شود، چرا که در کشورهایی مانند نروژ با درآمد ناخالص ملی بالا، رضایت از زندگی از کشوری مانند هندوستان کمتر است.

 معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه در سال ۸۵، شش میلیون و ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دادند، گفت: در سال ۸۵ تنها ۷٫۳ درصد جمعیت کشور سالمند بودند در حالی که این رقم در سال ۹۰ و هم اکنون به ۸٫۳ درصد رسیده است.

رضا ایران شاهی در اولین شورای ساماندهی امور سالمندان که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف استان تهران برگزار شد، با اعلام اینکه در استان تهران و در سال ۸۵، ۹۷۳ هزار سالمند وجود داشت، بیان کرد: در استان تهران نیز همانند آمار موجود در کشور در سال ۸۵ تنها ۷٫۳ درصد و در سال ۹۰ و هم اکنون ۸٫۳ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

به گفته وی در سازمان بهزیستی استان تهران ۱۶ هزار و ۶۷۴ سالمند در حوزه‌های مختلف امور اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری تحت پوشش قرار دارند.

ایران شاهی در مورد مراکزی که در حوزه توانبخشی در سازمان بهزیستی استان تهران ارائه خدمت می‌کنند، خاطر نشان کرد: ۴۷ مرکز شبانه روزی، ۱۶ مرکز جامع توانبخشی، هشت مرکز ارائه خدمات در منزل در استان تهران در حال ارائه خدمات به جامعه هدف خود هستند.

وی افزود: ۴۴۰۰ نفر از جامعه هدف سازمان بهزیستی در استان تهران از مراکز حوزه توانبخشی خدمت می‌گیرند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران آمارهای موجود را نشان دهنده گذر از جمعیت جوان به جمعیت سالمند در کشور دانست و عنوان کرد: این موضوع نیازمند نگاه ویژه و خاص تمامی دستگاه‌ها به امور سالمندان و پدیده گذر جمعیت جوان به جمعیت سالمند است.

به گزارش ایسنا، در ادامه عرفان منش معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری تهران با اشاره به اینکه سالمند باید به مثابه یک کودک نیازهای زندگی‌اش مورد توجه قرار گیرد، گفت: وظیفه ساماندهی سالمندان فراهم آوردن بستر برای عزت مداری و احترام به این قشر است.

وی ادامه داد: هرچند توانمند کردن مراکز نگهداری یکی از مباحث اصلی سالمندان است اما با توجه به میزان سالمندان کشور تناسبی میان این مراکز نگهداری و تعداد سالمندان وجود ندارد.

به گفته وی آنچه که برای جبران عقب ماندگی در مورد سالمندان نیاز است، ایجاد حرکت در پویایی در حوزه دستگاه‌های عضو شورای ساماندهی امور سالمندان است و باید این دستگاه‌ها بتوانند ابتدا جامعه هدف خود را پوشش داده و پس از آن به کمک دستگاه‌های حمایتی بیایند.

مشاور و مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با بیان اینکه هم اکنون در شهر تهران با جمعیت حدود هشت میلیون نفری مواجهیم، اظهار کرد: آسیب‌هایی که در جامعه ایجاد می‌شود برخاسته از خود خانواده‌هاست و باید خانواده به عنوان یک نهاد بومی و خاص مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: کشور در حال گذار از جامعه سنتی به جامعه در حال توسعه، صنعتی و مدرن است و مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجهیم به هیچ وجه در گذشته وجود نداشته است.

به گفته وی، رفتن به سمت جامعه سنتی و آپارتمان نشینی علاقه، تعامل و همبستگی میان نهاد خانواده را کاهش داده و این موضوع بیش از هر چیز دیگری سالمندان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

عرفان منش در پایان، نگاه دینی و ملی به حوزه سالمندی در کشور را دارای سابقه و نگاه عمیق دانست و گفت: هدف اصلی شورای ساماندهی امور سالمندان حفظ شان و حرمت سالمندان در جامعه است و برای دستیابی به آن تلاش خواهد کرد.