سالمندی؛ متاعی گرانبها که درخانه سالمندان ارزان قیمت گذاری می شود

 می دانست که سال های آخر عمرش را باید در تنهایی سپری کند، اما بازهم این شوق را داشت که ازتمام وجود برای رشد و پرورش فرزندانش مایه بگذارد.  [divider] چندسالی است که چشم به در دارد، مسئولان خانه سالمندی می گویند سال هاست کسی سراغش نیامده اما خودش مصرانه می گوید فرزندانش به دیدنش […]

 می دانست که سال های آخر عمرش را باید در تنهایی سپری کند، اما بازهم این شوق را داشت که ازتمام وجود برای رشد و پرورش فرزندانش مایه بگذارد.

 [divider]

چندسالی است که چشم به در دارد، مسئولان خانه سالمندی می گویند سال هاست کسی سراغش نیامده اما خودش مصرانه می گوید فرزندانش به دیدنش خواهند آمد.

یکی از مسئولان خانه سالمندان می گوید: این کار هر روز اوست، نزدیک در روی صندلی می نشنید و چشم به راه می ماند تا غروب شود، هنوزهم از آمدن فرزندانش ناامید نشده و می گوید: آنها می آیند.

یکی از پرستاران حین حرف زدن به بی بی سارا نزدیک می شود و بلندش می کند تا به داخل ساختمان هدایتش کند، پیرزن مقاومت می کند اما جسمش ناتوان تر از آن است، بلند می شود در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده داخل ساختمان سرای سالمندان می شود.

آن طرف تر را که نگاه می کنی چند پیرزن دیگر کنارهم نشسته اند وقتی که متوجه حضور خبرنگار در این خانه می شوند، لب به گلایه از نامردمی مردمان این روزگار می گشایند و تو را از تکلیف فرزند بودنت، شرمنده می کنند.

تنهایی و احساس سرخوردگی از مادر بودن، بدخلقشان کرده، چندنفری نیز ساکت با دل هایی پر از هیاهو درگوشه تنهایی خانه سالمندان نشسته اند، فضای یکنواخت این خانه بی حضور پرشور فرزندان و نوه ها روح این پیرمادران را که زمانی ناجی جسم وجان فرزندانشان بود فرسوده کرده و اکنون حتی نای نجات روان خود را ندارند.

سالمندی را دوره ای از زندگی می دانند که سرشار ازتجربه های ناب زندگی است که در هیچ کتابی نمی توان یافت، اما این گنجینه های ارزشمند در غبار بی مهری، خاک می خورند.

خانه های سالمندی به کتابخانه های نفیس قدیمی بدل شده که امانت دار ارثیه پیامبری در خانواده هاست چراکه پیامبر اعظم فرموده اند: وجود سالمند درخانواده نظیر وجود پیامبری دربین یک امت است.

امروزه حدود ۸۵۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند، که این رقم تا سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد نفر می رسد.

با توجه به روند رشد جمعست کشور شمار سالخوردگان ایران در سال ۱۴۲۰ به بیش از ۲۶ میلیون و نسبت آن به کل جمعیت به حدود ۲۳ درصد خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، درچهارمحال و بختیاری نیز از جمعیت بیش از ۹۰۰هزار نفری این استان ۷۱هزار و ۳۱۵ نفر را سالمندان شامل می شوند.

هم اکنون ۱۳ مرکز روزانه و شبانه روزی نگهداری سالمندان در استان فعال است که از این تعداد ۱۰مرکز به صورت روزانه و سه مرکز نیز شبانه روزی از سالمندان مراقبت می‌کنند.

بنا برگزارش اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری هم اکنون یک هزار و ۷۶ سالمند دراستان زیرپوشش خدمات این اداره کل قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری از ارائه خدمات بهداشتی، آموزشی و فرهنگی در مراکز شبانه روزی و روزانه استان به سالمندان خبر می دهد و می گوید: طرح مراقبتی سالمندان در منزل نیز در استان در حال اجراست.

حسین سعیدی ادامه می دهد: اداره کل بهزیستی در این طرح با هدف کاهش فاصله میان سالمند و خانواده ‌ها، با تامین هزینه نگهداری از سالمندان در منزل، جذب پرستار و مراقبت در منزل را مورد حمایت قرار می دهد.

مدیر کل بهزیستی چهارمحال وبختیاری اظهار می دارد: دو مرکز توانمندسازی سالمندان نیز با هدف جلوگیری از بروز برخی بیماری‌های روحی و جسمی در سالمندان در شهرستان فارسان از توابع این استان در حال فعالیت است.

سعیدی با تشریح برنامه های بزرگداشت هفته سالمندان در استان می افزاید: دراین هفته دیدار ازموزه های تاریخی، غبارروبی گلزار شهداء، برگزاری همایش پیاده روی سالمندان، ایجاد پایگاه سیار پرستاری در محل برگزاری نماز جمعه و آیین گرامیداشت روز سالمند برگزار می شود.

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان نیز گفت: برای ارتقای سطح آگاهی و سلامت سالمندان، طرح سلامت سالمندان دراستان درحال برگزاری است.

پوران خلفیان اظهار می دارد: سالمندان زیرپوشش مرکزبهداشت استان از خدمات این طرح درقالب دو برنامه شامل بهبود شیوه زندگی در دوره سالمندی که درهفت شهرستان استان اجرا می شود و برنامه مراقبت های ادغام یافته و جامع سالمندی که در شهرستان بروجن و کیار در حال اجراست، بهره مند می شوند.

وی از آمار ۵۷ درصدی سالمندان زیرپوشش برنامه شیوه زندگی سالم دوره سالمندی و طرح سلامت سالمندان در استان خبر می دهد.

با بررسی این آماربراحتی می توان دریافت که از ۷۱هزارنفر سالمند تنها یکهزار و ۷۶نفر از خدمات بهزیستی و ۴۰ هزارنفر از خدمات مرکز بهداشت استان بهره مند می شوند.

این امر مبین این نکته است که جمع کثیری ازسالمندان استان از هرگونه خدمات سالمندی بی اطلاع اند ویا به این خدمات دسترسی ندارند.

به گزارش ایرنا، ازششم تا دوازدهم مهرماه سال جاری به عنوان هفته تکریم سالمندان نامگذاری شده است.