زنجان/ اهتمام در خصوص برنامه‌های مسافرتی سالمندان

محمد محمدی‌قیداری، اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر سالمندان تحت پوشش مراکز روزانه توانبخشی، حدود ۱۶۰ سالمند زن و مرد بدسرپرست و بی‌سرپرست در سطح استان وجود دارند که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند. این در حالی است که اداره کل در صورت تامین اعتبار، خدمات آموزشی، فرهنگی و سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری […]

محمد محمدی‌قیداری، اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر سالمندان تحت پوشش مراکز روزانه توانبخشی، حدود ۱۶۰ سالمند زن و مرد بدسرپرست و بی‌سرپرست در سطح استان وجود دارند که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند. این در حالی است که اداره کل در صورت تامین اعتبار، خدمات آموزشی، فرهنگی و سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری متنوعی برای این قشر ارایه می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان بازدید از گنبد سلطانیه و غار کتله خور در داخل استان، همچنین سفر به اماکن زیارتی مثل مشهد مقدس و قم را نام برد.

 این مسئول ادامه داد: در واقع دستگاه‌های متعددی چون کمیته امداد، تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و هلال احمر موظفند خدماتی فراخور حال سالمندان به این قشر ارایه دهند اما اداره کل بهزیستی علاوه بر ارائه خدمات به سالمندان تحت پوشش، دبیرخانه شورای سالمندی استان بوده و بالطبع وظایف سنگین و شاخص‌تری بر عهده دارد که باید به فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمند در جامعه، تأکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده، تأمین حداقل نیازهای اساسی سالمندان، تأکید بر حفظ احترام شأن و حرمت این قشر و فراهم ساختن امکان مشارکت مردم، انجمن‌ها و موسسات غیردولتی جهت بهبود وضعیت سالندان در سطح استان منجر شود.

 وی افزود: آموزش شیوه‌های صحیح زندگی و آگاه‌سازی در خصوص مسایل مربوط به سلامت جسمی و روحی مانند ورزش و تغذیه مناسب، مسایلی هستند که برای همه افراد بالای شصت سال ضروری به نظر می‌رسد. البته این موضوعات نیز به نوبه خود زمانی کاربردی و مطلوب جلوه خواهد کرد که سالمندان جامعه از شرایط روانی سالمی برخوردار باشند.

 محمدی قیداری تصریح کرد: سفر از موضوعات مهمی است که در صورت رعایت نکات ایمنی برای سنین بالا، از پایه‌های سلامت روان به شمار رفته و موجب می‌شود ایام پیری مطلوب و لذت‌بخش طی شود. بنابراین فرد سالمند باید روابط اجتماعی خود را در حدی حفظ کند که با سال‌های قبل از آن تفاوت جزئی داشته باشد. این در حالی است که یکی از راهکارهای حفظ روابط اجتماعی، مسافرت‌های هر چند کوتاه است که منجر به حفظ عزت نفس و رهایی از انزوا و افسردگی می‌شود.

 مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این راستا بهزیستی شهرستان زنجان موفق شد مهر ماه امسال اردوی زیارتی مشهد مقدس را توسط مرکز توانبخشی و آموزشی روزانه سالمندان مهرگان به همراه جامعه معلولان و نابینایان استان تهران و چند استان دیگر برگزار کند و اداره کل امیدوار است زمینه برگزاری برنامه‌هایی از این دست برای همه سالمندان تحت پوشش استان در ماه‌های باقی مانده سال فراهم شود.