رسیدگی به مسایل سالمندی، نیاز به رویکردهای بهینه و هدفمند دارد

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و رئیس کنگره بین المللی ” بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان ” در مراسم گشایش این کنگره علمی، گفت: رسیدگی به مسایل سالمندی، نیاز به رویکردهای بهینه و هدفمند دارد.

دکتر” حمیدرضا خرم خورشید ” افزود: سرعت پیرشدن در ایران ، زیاد است و دو علت سبب آن شده است، ۱- الگوی جمعیتی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر کرد و طی سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹، جمعیت از رشد ۳/۶ درصدی برخوردار شد، ضمن آنکه بهبود کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی ، سبب شد تا طول عمر افزایش یافته و جامعه رو به پیری برود.

وی با اشاره به اینکه براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، تا سال ۲۰۲۰ میلادی، جمعیت افراد مسن (بالای ۶۰ سال سن) در جهان، به یک میلیارد نفر می رسد، گفت: رشد سریع جمعیت سالمندان ، حتی باعث شده است تا شرکت های چند ملیتی مانند شرکت های دارویی، بفکر نیازهای این قشر از جامعه باشند بطوری که هم اکنون اولین داروهای تولیدی این شرکت ها را بترتیب داروهای بیماری آلزایمر، داروهای ضد استرس و داروهای ضد بیماریهای واگیردار تشکیل می دهند.

دکتر خرم خورشید افزود: بهترین رویکرد در این خصوص که سازمان بهداشت جهانی نیز آن را اعلام کرده است، ایجاد فرصتهای لازم و کافی برای سالمندان جهت داشتن دوران سالمندی پویا و با کیفیت ، بلحاظ سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است تا آنان بتوانند همچنان در امور اجتماعی ، مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین حجم بیماریهای چند وجهی ، مربوط به سالمندان است و بیشترین بار اقتصادی از این بابت ، به نظام سلامت کشور تحمیل می شود، لذا باید از بدو تولد ، در مسیر زندگی و رشد و تکامل افراد جامعه، دقت و توجه کافی و وافی صورت بگیرد.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با معرفی این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه یونیک در زمینه توانبخشی و سالمندی ، گفت : اولین گروه آموزشی سالمندشناسی در این دانشگاه تاسیس شد و هم اکنون تنها مجری دوره PHD سالمندشناسی در کشور است، ضمن آنکه مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه یکی از مراکز تحقیقاتی فعال در کشور می باشد.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۱۲۰ دانشجو در سه مقطع فوق لیسانس، MPH و PHD سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، مشغول به تحصیل هستند و برنامه ریزان و سیاستگذاران ارتباط بسیار خوبی با این دانشگاه دارند.

دکتر خرم خورشید، هدف اصلی از برگزاری کنگره بین المللی ” بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان ” را ” به روز کردن متخصصان رشته های مرتبط و متخصصان رشته سالمندی در ایران با آخرین یافته های علمی در زمینه طب سالمندی و سالمندشناسی ” و همچنین ” حساس سازی مسئولان، از سیاستمداران، قانونگذاران، و مسئولان رده بالای اجرایی کشور روی مباحث مربوط به سالمندی ” ذکر کرد.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پایان سخنانش، آمادگی مسئولان، هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه را برای همکاری های علمی و تحقیقاتی در خصوص مسایل سالمندی، اعلام کرد و افزود: امیدواریم توان علمی مراکز تحقیقاتی ، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه بتواند در بررسی نیازهای قشر سالمند کشور و رفع آنها ، تاثیرگذار باشد.

سخنان دکتر “رضا فدای وطن” دبیر علمی کنگره و اهداف برگزاری این کنگره بین المللی

پیش از سخنان دکتر ” خرم خورشید “، دکتر ” رضا فدای وطن ” رییس گروه آموزشی سالمندشناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، ضمن معرفی این دانشگاه ، از چگونگی احیای کنگره ” سالمندی ” پس از سالها وقفه گفت.

وی اظهارداشت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی پیشگام در برگزاری کنگره ” سالمندی ” در ایران بوده که طی سالهای گذشته، سه کنگره در این خصوص را برگزار کرده و با توجه به پتانسیل موجود در این دانشگاه و فعالیتی که در سالهای اخیر بلحاظ تدوین برنامه آموزشی فوق لیسانس سالمندی و تنها مجری دوره PHD سالمندشناسی در ایران که دارای اولین مجله ” طب سالمندی ” در ایران است و همچنین وجود مرکز تحقیقات سالمندی ، اقدام به احیای کنگره سالمندی و برگزاری آن در سطح بین المللی کرد.

وی همچنین افزود: این کنگره بین المللی با سه هدف برگزار شد، ۱- از تجربه دیگر کشورهای فعال در این حوزه استفاده شود که به همین منظور، ۱۵ تن از اساتید و محققان مقیم خارج از کشور برای شرکت در کنگره دعوت شدند، ۲- پل ارتباطی بین بخش پژوهش و بخش اجرا همچون سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت ایجاد شود تا بخش دانشگاهی بتواند مشاوره علمی داده و تجربه دیگر کشورها را در اختیار آنان قرار بدهد، و ۳- شبکه ارتباطی بین محققان ایران با دیگر کشورهای دنیا در خصوص مسایل سالمندی را ایجاد کند.

وی به عنوان دبیرعلمی کنگره ادامه داد: ۳۳۶ مقاله به سایت کنگره رسیده بود که ۹۴ مقاله برای ارائه شفاهی و ۱۶۵ مقاله جهت ارائه بشکل پوستر و نصب در محل کنگره طی سه روز، انتخاب شد که در قالب ۲۰ محور و در ۹ پانل به شرکت کنندگان ، ارائه خواهد شد.

وی در پایان سخنانش از سازمان بهزیستی کشور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران ، معاونت امور اجتماعی ـ فرهنگی شهرداری تهران و آسایشگاه کهریزک ، که دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را در برگزاری این کنگره علمی یاری کردند، تشکر کرد.

لازم به ذکر است، چهارمین کنگره ملی و اولین کنگره بین المللی “بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان” از امروز (۲۲ مهرماه) به مدت سه روز در سالن اجتماعات شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شده است.

۲۰ محور از مسایل جسمی، روانی، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی سالمندان همچون ” سالمندی موفق و فعال، مشارکت اجتماعی سالمندان، زوج های سالمند، اوقات فراغت سالمندان، سالمند آزاری و غفلت، نگاه جامعه به سالمندی و سالمندان، کیفیت زندگی سالمندان، ژنتیک و بیماریهای مرتبط با سالمندان، امنیت اقتصادی در دوره سالمندی، توانبخشی سالمندان ، اپیدمیولوژی بیماریهای مرتبط با سالمندی ، مدلهای مراقبتی سالمندان، ارگونومی و سالمندان، آموزش کارکنان و خانواده ها و …” در این کنگره، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.