وجود رابطه شدید میان فقر و سالمندی

احمد میدری معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته رابطه فقر و سالمندی به شدت وجود دارد که باید شکافی در این میان ایجاد کنیم.

احمد میدری در همایش نقد و بررسی حوزه سالمندی در احکام برنامه ششم توسعه که روز دوشنبه برگزار شد، افزود: وظیفه معاونت رفاهی در این وزارت خانه تامین حداقل رفاه اجتماعی برای سالمندان است اما به این موضوع توجه کافی نشده در حالی که در اوایل انقلاب طرحی با عنوان شهید رجایی برای سالمندان اجرایی می شد که یک سری از کشورها از آن الگوبرداری می کردند اما متاسفانه این طرح در کشور ما ادامه پیدا نکرد.

وی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته رابطه فقر و سالمندی به شدت وجود دارد که باید شکافی در این میان ایجاد کنیم.

به گفته معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۴۰ درصد از نیروی کار فاقد بیمه های اجتماعی هستند که به همین منظور طرحی تحت عنوان بیمه اجتماعی فراگیر در شورای عالی رفاه تدوین شده که آئین نامه آن نیز آماده شده است که امیدواریم با اجرای این طرح همه نیروهای کار در کشور از حداقل بیمه های اجتماعی برخوردار شوند.

2L3A8033

میدری گفت: طی چند سال گذشته اختلافی بین وزارت بهداشت و بهزیستی بوده که باید این اختلافات روی میز قرار گیرد تا در جهت رفع آنها اقدام نماییم.

وی با اشاره به اینکه سالمندی تهدید نیست بلکه فرصت است، گفت: می توانیم از ظرفیت سالمندان در بخش های مختلف استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه محیط های دوستدار سالمند تعریف نشده است، گفت: با توجه به شرایطی که برای سالمندان ایجاد شده، آنها به کانون های نق زدن در منازل تبدیل شده اند، که باید نگاهمان را در این خصوص تغییر دهیم.

به گفته میدری در سالهای اخیر شعارهای خوبی دادیم ولی دولت و نظام اجرایی کشور در برخی از مواقع نمی تواند آرمان های خود را پیش ببرد چرا که با مسائل پیچیده ای روبرو هستیم.

2L3A8012

وی اظهار داشت: در ایران با پدیده های شهر نشینی مواجه شدیم و رابطه خانوادگی به شدت تغییر پیدا کرده و محلات در حال از بین رفتن هستند و به دلیل اینکه جامعه به سمت فردگرایی گرایش پیدا کرده، قدرت هدایت دولت سخت شده است و نمی تواند منافع عمومی را هدایت کند.

وی به اجرای طرح CBR اشاره کرد و گفت: طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده از اواخر دهه هفتاد در روستاها اجرایی شده و در راستای ارائه خدمات به معلولان اقدامات مفیدی انجام شده است که یکی از طرح های موفق بوده و می توانیم از آن در شهرها نیز استفاده کنیم