علم سالمند شناسی در جامعه به کار گرفته نمی‌شود

سالمندی مقطعی از زندگی همه ماست و گریزی از آن نیست و گذران دوره سلامت سالمندی نیازمند آموز‌ش‌هایی در سنین جوانی و میانسالی است.

معصومه سید علی کارشناس ارشد پرستاری سالمندی در خصوص سالمندی می‌گوید:سالمندی به گروه سنی ۶۰ سالگی در مردان و ۵۵ سالگی در زنان اطلاق می‌شود و در این مقاطع سنی بدلیل تغییرات فیزیکی، هورمونی و جسمی سالمندان نیازمند حمایت های بیشتری هستند.
 
وی می‌گوید: دانشگاه‌های کشور هم اکنون رشته سالمند شناسی، پرستاری سالمندی و . . . را به دانشجویان آموزش می‌دهند اما زمانی که از آنها می‌پرسیم نتایج و پژوهشهای سالمندی که همه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم چطور کاربردی می‌شود، می‌گویند دانشگاه فقط محل تولید علم است.
 
سید علی همچنین اظهار می‌دارد: دانشگاه فقط محل تولید علم نیست بلکه نخبگان کشور، اساتید و دانش‌پژوهان در تمام عرصه‌ها باید کاربردی کردن تحقیقات و پژوهشها را سرلوحه کار خود قرار دهند. 
وی می گوید: کشور در تاریخ امروز توافق را هم تجربه کرد و متاسفانه هنوز گروهی بر این باورند که با تزریق مالی به بدنه جامعه تمام مشکلات حل خواهد شد اما باید گفت: تزریق منابع مالی در کنار داشتن مدیریت.
 
برنامه ریزی بلندمدت، ورود رشته مراقبت سالمندان در دفترچه‌های انتخاب رشته 
معصومه سید علی کارشناس ارشد پرستاری سالمندی در ادامه می‌گوید: چندی پیش مطلع شدیم که چهارده رشته وزارت علوم به وزارت بهداشت واگذار شده است که در این میان کاردانی حرفه‌ای مراقبت از سالمندان هم به چشم می‌خورد و این سوال به ذهن خطور می کند که متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم فارغ‌التحصیلان گذشته سالمندی را مدیریت کنیم. 
وی می‌گوید: رشته مراقبت از سالمندی در مقطع کاردانی و در مواقع بالاتر از نیازهای ضروری کشور ماست زیرا همانطور که هم اکنون هرم سنی کشور ما متشکل از جمعیت جوان است. این گروه‌ها همزمان با هم به سالمندی می‌رسند و در صورت حضور متخصصان سالمندی و آموزش به جوانان و میانسالان کشور می‌توان در دوره سالمندی باکیفیت را گزارند.
کمبود پرستاران سالمندی در بیمارستان های کشور 
معصومه سید علی کارشناس ارشد پرستاری سالمندی در ادامه می‌گوید: کمبود پرستاران درکشور چندی است که شنیده می‌شود اما دغدغه اصلی کمبود پرستاران متخصص و آموزش دیده است بعنوان مثال بخش سالمندی تنها در برخی از بیمارستان‌های توانبخشی فعال است و پرستاران سالمندی در بخشهای نظیر کودکان، اطفال و . . . نقش آفرینی می‌کنند. 
سید علی می گوید: با تعامل و مدیریت وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری و دانشگاه‌هایی که درحیطه سالمندی فعالیت می‌کنند، می‌توان شاهد نتایج ارزنده در بحث‌ سلامت سالمندی کشور بود.
آموزش رکن اساسی درپیشرفت جوامع دانشگاهی 
کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی در ادامه می‌گوید: متاسفانه هنوز برخی از پرستاران از رشته‌آی بعنوان پرستاری توانبخشی و مزایای آن بویژه در بهبود شرایط سالمندی اطلاع ندارند و اگر بتوان از سیستم جامع به آموزش پرستاران و آشنایی آنان به گرایشهای گوناگون پرداخت می‌توان شاهد ارائه هر چه بیشتر خدمات به سالمندان بود.
وی می‌گوید: درصورتی که دانش‌آموختگان عرصه سالمندی کشور دوره کارورزی خود را در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بهزیستی کشور و در مواجه با سالمندان بگذرانند. علاوه بر ارائه خدمات به سالمندان،دانشگاه نیز از تولید علم به علم کاربردی دست‌ می‌یابد. 
پاسخگوی مراکز غیر فعال بودن جوامع توانبخشی سالمندی کیست؟ 
سید علی کارشناس ارشد پرستاری سالنمدی درادامه می‌گوید: با شورای ملی سالمندی کشور ۷ مرکز روزانه جامع توانبخشی سالمندی را پایه گذاری کرده که در این میان مرکز قاصدک بخوبی در عرصه بیماران آلزایمر و مرکز یاس در ارائه خدمات توانبخشی بخوبی ایفای نقش می‌نمایند اما مراکز دیگر خیلی فعال نیستند و این مهم نیازمند نظارت بهزیستی است. 
وی در پایان می‌گوید: برخی از کارشناسان مراکز غیر فعال می گویند از آنجایی که اطلاع رسانی میان سالمندان و استقبال کم است این مراکز فعال نیستند و ارائه فعالسازی این مراکز استقبال افراد است. 
امیدواریم در راستای طرح تحول نظام سلامت که هنوز در مسیر است شاهد نتایج ارزنده برای سالمندان بعنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور باشیم.