نکته‌های پرستاری از والدین سالمند

آمارها نشان می‌دهد ٧٠ تا ٩٠درصد سالمندان حداقل به یکی از بیماری‌های مزمن مبتلا هستند و ازاین‌رو آموختن شیوه مراقبت صحیح و به کار گرفتن روش‌های صحیح مراقبت، طول عمر آنان را افزایش داده و کیفیت زندگی آنان را بالا می‌برد.

آمارها نشان می‌دهد ٧٠ تا ٩٠درصد سالمندان حداقل به یکی از بیماری‌های مزمن مبتلا هستند و ازاین‌رو آموختن شیوه مراقبت صحیح و به کار گرفتن روش‌های صحیح مراقبت، طول عمر آنان را افزایش داده و کیفیت زندگی آنان را بالا می‌برد.


ماجرای نگه‌داری از سالمند خانه و سپردن آن به پرستار کمی با پرستاری کودک فرق دارد. در فرهنگ ملی و دینی ما تأکید فراوانی بر تکریم و نگهداری سالمندان شده است؛ اما مسلم این است که نگهداری از سالمندان به این سادگی‌ها هم نیست. اگر امری ساده و پیش‌پاافتاده بود تا این حد دین اسلام به آن توجه فراوان نمی‌کرد.

توصیه‌های روان‌شناسان سالمند مبتنی بر این است که فرزندان در صورت داشتن همه مشکلات و ناتوانی‌ها تا حد امکان خودشان در خانه از سالمند مراقبت کرده و از سپردن آن‌ها به خانه‌های سالمندان یا استخدام پرستار خودداری کنند؛ زیرا ارتباط عاطفی والد و فرزند را که تاثیر مهمی در سالمندی دارد، از بین خواهد برد.

هنگامی‌که کسی را برای از پدر یا مادر پیرمان به خانه می‌آوریم آن‌ها احساس تنهایی و انزوا خواهند کرد به‌ویژه اینکه اغلب فرزندان پس‌ازاینکه خیالشان از بابت مراقبت‌ها راحت شد کمتر به والدین پیر خود سر می‌زنند.

درهرحال اگر بازهم اصرار دارید که برای والدین پیر خود پرستاری استخدام کنید نکته‌های مهم آن را رعایت کنید. به این دلیل که فردی غریبه قرار است وارد خانه سالمند شود حتما او را خوب بشناسید، مدارک کافی و ضمانت بگیرید و سری به محیط زندگی و خانه‌اش بزنید تا حدی که هیچ ابهامی درباره او و زندگی خانوادگی‌اش برایتان باقی نماند.

مدام از والدین خود خبر بگیرید و بپرسید که رفتارهای پرستار با آن‌ها چگونه است. اگر سالمند به‌دلیل بیماری خاصی مانند سکته یا آلزایمر قدرت صحبت‌کردن و تشخیص وقایع را ندارد به‌طور مرتب به خانه‌اش سربزنید و همه‌چیز را کنترل کنید. روند دارو خوردن سالمند یا تزریقات را هم پیگیری کنید.

مراقب باشید که در اتاق سالمند یا محلی که در آنجا می‌خوابد ملحفه‌های تمیز وجود داشته باشد و حمام‌کردن سالمند نیز براساس یک برنامه انجام شود. برنامه غذایی پدر یا مادر پیر خود را دچار بیماری‌های مختلفی است بنویسید و در اختیار پرستار قرار دهید. تغذیه سالمندی که بیمار هم هست باید دلپذیر و متنوع و براساس نیازهای تغذیه‌ای وی باشد.

اگر سالمند در رختخواب بستری است و قدرت راه‌رفتن ندارد از پرستار بخواهید با تغییر وضعیت او مراقب باشد تا از ایجادشدن زخم بستر جلوگیری شود. حتما تلفن‌های فرزندان، همسایه‌ها و آشنایان را در اختیارش قرار بدهید تا در صورت بروز مشکل یک نفر را پیدا کند.