ایران ۶ میلیون سالمند دارد

رئیس شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور گفت: سند راهبردی ملی برای سالمندان در حال تدوین است که در چند سال اخیر ورد بحث و بررسی قرار گرفته که امیدواریم در هیئت دولت تصویب و در سطح کشور اجرایی شود.

رئیس شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور گفت: سند راهبردی ملی برای سالمندان در حال تدوین است که در چند سال اخیر ورد بحث و بررسی قرار گرفته که امیدواریم در هیئت دولت تصویب و در سطح کشور اجرایی شود.

فرید براتی‌سده امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس در زاهدان اظهار کرد: در حال حاضر ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار سالمند در کشور وجود دارند که این آمار ۸ و ۲ دهم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، سیستان و بلوچستان کمترین میزان جمعیت سالمند را دارد و بیشترین جمعیت سالمند کشور در استان‌های گیلان، مرکزی و مازندران هستند.

رئیس شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور است، گفت: مراکز سالمندی نیز در این استان کم بوده و ۹۰ نفر بیشتر در این مراکز سالمند وجود ندارد و اغلب سالمندان این منطقه با خانواده زندگی می‌کنند.

۲۵ درصد سالمندان کشور زیرپوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند
این مسئول با بیان اینکه ۲۵ درصد سالمندان کشور زیرپوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند، افزود: هیچ تضمینی برای تامین رفاه این سالمندان در آینده وجود ندارد که لازم است مورد توجه دولت قرار بگیرد که در این راستا پیشنهاد می‌شود به محض اینکه افراد به سن ۶۰ سالگی رسیدند زیرپوشش بیمه قرار بگیرند حال در این میان اگر شخصی زیرپوشش بیمه‌ای قرار داشت که دیگر دغدغه‌ای وجود ندارد و این قانون شامل افرادی بشود که زیرپوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

وی ادامه داد: از جمعیت ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار سالمند در کشور ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آنها با خانواده زندگی می‌کنند، ۲۰ درصد از آنها تنها زندگی می‌کنند و اغلب سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند نیز زنان هستند.

براتی سده با اشاره به اینکه بنیاد فرزانگان در ۱۰ استان راه‌اندازی شده است، یکی از اولویت‌های امسال افزایش بنیاد فرزانگان به ۱۵ تا ۲۰ بنیاد در استان‌های کشور است.

اجرای طرح ارتباط نسلی برای نخستین بار به صورت پایلوت در سیستان و بلوچستان
رئیس شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: طرح ارتباط نسلی برای نخستین بار به صورت پایلوت در سیستان و بلوچستان در هفته سالمند برگزار می‌شود.

این مسئول ادامه داد: سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه کمترین جمعیت سالمند را دارد اما به مباحث سالمندان توجه کرده به طوری که بیش از ۹۰ درصد سالمندان زیر پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند و البته این نشان از مشکلات اقتصادی در سطح کشور است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ بیکاری سالمندان را دارد این در حالی است که استان خراسان جنوبی در همسایگی سیستان و بلوچستان کمترین نرخ بیکاری سالمندان را به خود اختصاص داده است.

براتی‌سده افزود: در کل کشور ۴۵۰ مرکز نگهداری سالمندان در قالب روزانه و شبانه‌روزی وجود دارد که ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر سالمند را تشکیل می‌دهند.

رئیس شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بیشترین مراکز نگهداری سالمندان در تهران است، گفت: سند راهبردی ملی برای سالمندان در حال تدوین است که در چند سال اخیر خیلی روی آن کار و بحث و بررسی شده که امیدواریم امسال در هیئت دولت تصویب و در سطح کشور اجرایی شود.

وی تعیین استانداردهای سالمندی سالم، برگزاری کارگاه با استفاده از مدرسان خارجی، تدوین آیین‌نامه در مورد محیط‌های دوستدار سالمند با همکاری مشاوران خارجی و تلاش برای تصویب سند راهبردی ملی برای سالمندان را از اولویت‌های امسال شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد.