همدلی و ارتباط موثر با سالمندان

مریم مصدق :متاسفانه بسیاری از سالمندان دچار محرومیت لمسی هستنددرحالی که یکی از مهمترین راههای برقراری ارتباط با سالمند لمس کردن است.

متاسفانه بسیاری از سالمندان دچار محرومیت لمسی هستنددرحالی که یکی از مهمترین راههای برقراری ارتباط با سالمند لمس کردن است.

امروزه تقریبا همه مابرای رفتاربافرزندانمان ونیزارتباط با همسر آموزشهایی میبینیم وبه دنبال افزایش اطلاعات خوددراین موارد هستیم امامتاسفانه نیازهای عاطفی سالمندان اطرافمان رابه فراموشی میسپاریم شاید مهمترین دلیلش این باشدکه تجربه این دوره رانداشته ایم ویاتصورمیکنیم نیازهای عاطفی آنها احتمالا در گذشته برآوره شده ودیگرنیازی به درک بیشترندارنداماواقعیت این است که آنان بیش ازپیش به درک احساسشان ازسوی مانیازمندنداگرچه آن رابه زبان نیاورند.

توجه به صحبتها

یکی ازنکات مهم دربرقراری ارتباط باسالمندان توجه نشان دادن به حرفهای آنهاست . گوش دادن فعالانه باشنیدن ساده متفاوت است ونشان دهنده همدلی با سالمند است.  همدلی یعنی خودرابه جای اوتصورکنیم تادریابیم او در موقعیت‌های مختلف چه فکر یا احساسی دارد. 

در گوش دادن فعال، با سالمند ارتباط غیرکلامی برقرار میکنیم مانند لبخند زدن، تکان دادن سر برای تایید، نگاه کردن و گرفتن دست ،دراینصورت سالمند اطمینان می یابد علاقمند به شنیدن صحبت‌های او هستیم.

 حرف زدن

یکی از اصول برقراری ارتباط با سالمندان، حرف زدن با آنهاست اماچگونه بایدسخن گفت؟دراین مورد  لحن کلام و تن صدا  اهمیت زیادی دارد. آنان به خوبی احساسمان رانسبت به خودشان ازروی احوال ما در جملاتی که به کارمیبریم می فهمند. پس به گونه ای صحبت نکنیم که موجب لطمه به احساسشان ودلشکستگی آنان شود.

اگر سالمند ناشنواست برای سمعکش اقدام کنیم اگربرای صحبت کردن با او صدایمان را بلند می کنیم حالت فریاد نگیریم کافیست نزدیک گوشی که شنوایی بهتری دارد صحبت کنیم.
 
لمس

متاسفانه  بسیاری از سالمندان دچار محرومیت لمسی هستنددرحالی که یکی از مهمترین راههای برقراری ارتباط با سالمند لمس کردن است.

لمس عاطفی ومحبت‌آمیز یکی از نیازهای انسانی است مانند وقتی که پدر ومادررا در آغوش می‌گیریم و آنها را می‌بوسیم.  بنابراین محبت وعلاقه خودرابانگه داشتن دستان لرزان وناتوان پدربزرگ ومادربزرگ ابرازکنیم.

همچنین اوراازلمس حمایتی محروم نکنیم لمس حمایتی  مانند کمک کردن به اوبرای بلند شدن از زمین ازلمس کنشی هم که به منظوررعایت ادب واحترام به کارمی رودغافل نشویم مانند دست زدن به پشت سالمند و تعارف برای تقدم عبور.