فرهنگ نگهداری سالمندان در کنار خانواده را تقویت کنیم

با توجه به پیرشدن جمعیت کشور و بحران سالمندی که کارشناسان اوج آن را سال ۱۴۱۰ برای کشور می‌دانند توجه به نیازهای خاص این قشر ضروری و یکی از موضوعات مهم نگهداری سالمندان در کنار خانواده و تقویت این فرهنگ است. بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت هر فرد بالای ۶۰ سال سالمند تلقی می‌شود. […]

با توجه به پیرشدن جمعیت کشور و بحران سالمندی که کارشناسان اوج آن را سال ۱۴۱۰ برای کشور می‌دانند توجه به نیازهای خاص این قشر ضروری و یکی از موضوعات مهم نگهداری سالمندان در کنار خانواده و تقویت این فرهنگ است.

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت هر فرد بالای ۶۰ سال سالمند تلقی می‌شود. در اغلب جوامع و در کشور ما مرز قراردادی ۶۰ سال سن، یعنی زمانی که فرد از خدمت بازنشسته می‌شود، آغاز سالمندی را نشان می‌دهد و به همین دلیل افراد ۶۰ ساله و بالاتر به عنوان سالمندان یک کشور شناخته می‌شوند.

در برخی منابع دیگر، ۶۵ سالگی به عنوان مرز مشخص‌کننده در نظر گرفته شده است اما به هر حال این قشر در جامعه با توجه به ورود به مرحله‌ای از زندگی که همزمان با بازنشستگی و بروز برخی عوارض بالارفتن سن است به برنامه‌ها و مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند چراکه برخی دچار بحران دوره بازنشستگی شده و برخی دیگر نیز با عوارض جسمی درگیر می‌شوند.

IMG17321723
در کشور ما نیز با توجه به ترکیب و تغییر هرم سنی جمعیت، جمعیت رو به پیری و سالمندی می‌رود و کارشناسان این امر معتقدند باید برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده این قشر داشته باشیم. یکی از این برنامه‌ها طرح نیابت با شعار «داوطلبان همنشین سالمندان؛ هیچ سالمندی تنها نیست» بود که توسط سازمان داوطلبان هلال‌احمر در نوروز ۹۴ اجرا شد که بر اساس آن ۵۴۰۰ نفر از داوطلبان هلال احمر در کنار بیش از ۱۰ هزار سالمند و خانواده شهدا حضور یافتند تا آنها در آن ایام تنها نباشند.

فرحناز رافع، رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر در نشست خبری خود بعد از تعطیلات نوروز در خصوص اجرای طرح مذکور گفت: در جریان اجرای این طرح مشخص شد که ۶۸ درصد سالمندان کشور دارای فرزند بوده اما از سوی آنها رها شده‌اند که این یک زنگ خطر برای جامعه به شمار می‌رود.

اما فرید براتی‌سده، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در این خصوص، اظهار داشت: بر اساس آمار مرکز آمار و سرشماری سال ۹۰ حداکثر ۲۵ درصد سالمندان تنها زندگی می‌کنند که به معنای رها شدن نیست و طبق همان آمار بین ۱۵ تا ۲۰ هزار سالمند در مراکز سالمندان یا همان خانوارهای موسسه‌ای نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: این عده ۳۴ صدم درصد جمعیت کشور هستند و با آمار ۶۸ درصد رهاشدگی و حدود ۶ میلیون سالمند در کشور مطابقت نمی‌کند. در جریان اجرای طرح نیابت سازمان داوطلبان هلال احمر که به نوعی رسیدگی به افراد سالمند بود ۱۰ هزار سالمند ملاقات شدند و برخی اظهار کرده‌اند که فرزند داریم و تنها زندگی می‌کنیم که این به معنای رها شدن نیست.

IMAGE634597338492771034
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان همچنین گفت: حداکثر ۲۱ هزار سالمند در مراکز سالمندان نگهداری می‌شوند و همچنان بالغ بر ۷۰ درصد آنها علی‌رغم مشکلات اقتصادی و تامین هزینه مالی در کنار خانواده خود هستند اما همچنان و با توجه به پیرشدن جمعیت باید فرهنگ نگهداری از سالمندان در کنار خانواده را تقویت کنیم.

وی با اشاره به زنانه شدن سالمندی افزود: در حال حاضر تنها شدن زنان سالمند نسبت به مردان در حال افزایش است و مردان سالمند  ۵٫۸ صدم درصد و زنان سالمند ۲۰٫۵ درصد  هستند که یکی از عوامل آن نسبت جمعیتی ۵۱ درصد زن و ۴۹ درصد مرد در جمعیت و دلیل دیگر آن نیز امید به زندگی بالاتر زنان نسبت به مردان است.

براتی‌سده در پایان گفت:‌ ما باید در تدوین برنامه ششم احکام اساسی برای این قشر داشته باشیم ما هنوز وارد بحران سالمندی نشدیم و آمارها سال ۱۴۱۰ را سال بحران سالمندی مطرح می‌کنند، در بحث سلامت، مقوله‌های رفاهی، بیمه سالمندان، فرهنگسازی برای نگهداری سالمندان در کنار خانواده نیاز به برنامه‌ریزی و اقدامت اساسی داریم.