افزایش شمار زنان سالمندان نسبت به مردان

زنانه شدن جمعیت سالمند یکی از پیامدهای باروری پایین است، این پدیده می تواند ناشی از اختلاف سنی زوجین به هنگام ازدواج و نابرابری جنسیتی در بهبود شاخص امید به زندگی در بدو تولد به نفع زنان باشد. [divider] به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، از طرف دیگر شمار بیش تر زنان در سنین سالخوردگی […]

زنانه شدن جمعیت سالمند یکی از پیامدهای باروری پایین است، این پدیده می تواند ناشی از اختلاف سنی زوجین به هنگام ازدواج و نابرابری جنسیتی در بهبود شاخص امید به زندگی در بدو تولد به نفع زنان باشد.

[divider]

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، از طرف دیگر شمار بیش تر زنان در سنین سالخوردگی منعکس کننده سطوح بالای بیوه گی و مشکلات گوناگون مرتبط با آن است.
در طی دو دهه گذشته نسبت جمعیت زنان سالمند به کل جمعیت زنان از ۴.۱درصد به هفت درصد افزایش یافته وپیش بینی می شود که در طی دهه های آینده نیز این روند افزایشی ادامه یابد.
آمارهای جهانی نشان می دهد که نسبت زنان سالمند در اکثر کشورهای جهان، پیشرفته و در حال پیشرفت، به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از مردان سالمند است.
کشورهای ایران ، عمان ، امارات ، کویت ، مالدیو ، بنگلادش ، اردن ، پاکستان و سومالی از کشورهایی هستند که در آنها شاخص نسبت جنسی سالمندان از دست کم ۱۰۰ تا حداکثر ۲۰۰ در نوسان است .
محمدرضا علیزاده جامعه شناس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت :جمعیت سالمند فشار زیادی بر نظام مراقبت بهداشتی و حمایت اقتصادی اجتماعی خواهد گذاشت ، افزایش حجم جمعیت سالمند از یک طرف و کاهش شمار جمعیت جوان به کاهش شمار مراقبت کنندگان از جمعیت سالمند منجر خواهد شد.
وی افزود: هر چند سالمندان ممکن است دارای منابع مالی لازم برای حمایت از خود باشند، ولی آنها نیازمند مراقبت های فیزیکی روزانه هستند، زنانه شدن جمعیت سالمند سبب می شود تا امنیت اجتماعی ، مالی و شرایط بهداشتی زنان سالمند به یکی از مسایل عمده پیش روی جوامع مسلمان تبدیل شود.
این جامعه شناس اظهار داشت :با توجه به نابرابری های جنسیتی عمیقی که در زمینه سواد آموزشی و مشارکت در نیروی کار کشورهای مورد بررسی وجود دارد، احتمال وابستگی زنان به اعضای خانواده و برنامه های عمومی بویژه در سنین سالخوردگی ، در شرایط بیماری و ناتوانی بیش تر است .
وی تصریح کرد اما نباید از منافع تغییر ساختار سنی جمعیت غافل ماند، کاهش باروری و بهبود شاخص امید به زندگی در بدو تولد بطور موقت منجر به افزایش حجم نسبی نیروی کار و گشودن دریچه جمعیتی به روی کشورها می شود.
علیزاده خاطرنشان کرد بدون تردید اتخاذ سیاست های مناسب اقتصادی و اجتماعی از سوی کشورهای مورد بررسی سبب خواهد شد تا انفجار جمعیتی دهه های گذشته به پاداش جمعیت شناسی و در نهایت رشد و توسعه اقتصادی منجر شود.
اجتمام (۲)**۹۰۲۲ ** ۱۵۶۹

 
 
ارسال نظر