آذربایجان شرقی ۶۰ هزار سالمند دارد

آذربایجان شرقی از نظر جمعیت سالمند در رتبه چهارم کشوری قرار دارد، که این نکته نشان‌دهنده بالا رفتن شاخص امید به زندگی در استان است.

آذربایجان شرقی از نظر جمعیت سالمند در رتبه چهارم کشوری قرار دارد، که این نکته نشان‌دهنده بالا رفتن شاخص امید به زندگی در استان است.

محسن ارشد‌زاده مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: برابر سرشماری سال ۹۰ معادل ۸/۹ درصد از جمعیت آذربایجان شرقی یعنی ۳۶۰ هزار نفر سالمند هستند.

وی با اشاره به این که آذربایجان شرقی از نظر جمعیت سالمند ۱،۶ درصد از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: برابر سرشماری سال ۹۰ معادل ۲/۸ درصد جمعیت کشور را افراد سالمند تشکیل می‌دهند.به گفته ارشد‌زاده امید به زندگی در آذربایجان شرقی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، تغذیه و توجه به سلامت بالا رفته است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که به جمعیت بالای ۶۰ سال سالمند اطلاق می‌شود، گفت: در این بین افراد ۶۰ تا ۷۵ سال سالمندان جوان و افراد ۷۵ تا ۹۰ سال سالمندان پیر هستند که مشکلات جسمی ونیازهای مراقبتی دارند.

ارشد زاده مدیر کل سازمان بهزیستی استان آذربایجانشرقی

ارشدزاده افزود: بالا بودن تعداد سالمند گرچه نکته‌ای مثبت است، ولی از طرفی وقتی تعداد سالمندان بالا می‌رود تعداد افراد فعال جامعه کم می‌شود که این تهدیدی برای استان به شمار می‌آید.

وی با تاکید بر این‌که سالمندان نیاز به مراقبت و خدمات ویژه‌ای دارند، گفت:باید برای این جمعیت برنامه‌‌ریزی داشته باشیم که به همین منظور شورای سالمندان آذربایجان شرقی به ریاست استاندار تشکیل شده است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: بهزیستی نیز برنامه‌ریزی جداگانه‌ای برای سالمندان دارد تا مشخص شود در سال‌های آینده چقدر به مراقبت در منزل و خانه‌های سالمندان نیاز است و سالمندان در زمینه‌های اوقات فراغت، تفریحی، بهداشتی،‌تغذیه چه نیازهایی دارند.وی با اشاره به فعالیت ۱۰ خانه سالمندان در آذربایجان شرقی گفت: از این تعداد ۴ خانه در تبریز است و استان یک مرکز نگهداری روزانه و ۶ مرکز نگهداری شبانه‌‌روزی نیز دارد.

ارشدزاده یاد آور شد: در شهرستان‌های آذرشهر، میانه و مراغه نیز مراکز نگهداری سالمندان دایر است.