«سونامی پیری نزدیک است»

رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده گفت: کاهش جمعیت در کشور رو به بحران است و سونامی پیری نزدیک است. [divider] به گزارش ایسنا از خراسان، کبری خزعلی در نشست حاشیه‌ای مسابقات اندیشه‌های آسمانی، افزود: پیری وسیع ایران در بیست سال آینده است و ۵۲ درصد جمعیت را سالمندان و معلولان تشکیل می‌دهند. این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: به گفته […]

رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده گفت: کاهش جمعیت در کشور رو به بحران است و سونامی پیری نزدیک است.

[divider]

به گزارش ایسنا از خراسان، کبری خزعلی در نشست حاشیه‌ای مسابقات اندیشه‌های آسمانی، افزود: پیری وسیع ایران در بیست سال آینده است و ۵۲ درصد جمعیت را سالمندان و معلولان تشکیل می‌دهند. این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: به گفته سازمان ملل، شدت کاهش جمعیت کشور بحرانی و جهش یافته است و برای ۲۰ سال آینده جمعیت ایران را با این روند رشد جمعیت ۱۹ میلیون نفر اعلام کرده‌ است.

رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: آمریکا از طریق مراکز غیرنظامی بین‌المللی همچون فائو، یونیسف و یونسکو و اتخاذ برنامه نسل‌کشی خاموش از طریق تجزیه کشورها، فشار بر سران کشور‌ها و تغییر ارزش‌های جوامع در حال توسعه مسلمان با هدف دستیابی به منابع و معادن کشورها، کاهش جمعیت را ترویج می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: افزایش جمعیت نه‌ تنها بر اقتصاد تأثیر منفی ندارد؛ بلکه جمعیت قدرت و ثروت ایجاد می‌کند و سرمایه‌ای اقتصادی محسوب می‌شود. خزعلی با بیان اینکه کشور‌های اروپایی ۵۰ سال است که سیاست حمایت از افزایش جمعیت را اتخاذ کرده‌اند، تأکید کرد: کشور‌های غربی مانند آمریکا با مهاجرپذیری و جذبنیروی کار و نظامی و نخبگان کشورهای دیگر، تشویق‌ و حمایت از مادران دارای فرزند بسیار، سیاست افزایش جمعیت را عملی می‌کنند‎‌.

وی گفت: واحد درسی «دانش خانواده» باید جایگزین «تنظیم خانواده» شود و مردم با آگاهی برای کاهش یا افزایش جمعیت خانواده خود تصمیم بگیرند. خزعلی افزود: با آنکه درس یک واحدی و اختیاری «دانش خانواده» برای تدریس در دانشگاه‌ها تصویب شده، اما تاکنون حتی یک کلاس هم برای آن تشکیل نشده است و در مقابل آن، درس «جمعیت و تنظیم خانواده» اجباری است و همه دانشجویان موظف به گذراندن آن هستند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: قانون جدید رشد جمعیت با “قانون تنظیم خانواده” که سال ۷۲ تصویب شد، مغایرت دارد و باید قوانین کنترلی افزایش جمعیت برداشته شود تا این مغایرت‌های قانونی از بین برود. رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده بیان کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت پیگیر این موضوع است و در ترویج راه‌های پیشگیری از بارداری و توزیع آسان و رایگان لوازم این کار تجدید نظر جدی کرده است.

وی گفت: جهاد فردی و اجتماعی برای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در اجرای قانون افزایش جمعیت نیاز است و برای این کار باید اول خالص‌شدن برای خود و بعد خالص شدن در راه دین را سرلوحه خود قرار دهیم. خزعلی تأکید کرد: جهاد فردی خودسازی است و جهاد مادری از جهاد نفس و جهاد اجتماعی جدا نیست؛ بلکه آغاز حضور در عرصه جهاد خانوادگی و اجتماعی است و می‌تواند زمینه‌ساز ظهور باشد و موانع را بر‌طرف کند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: جهاد مادری معلم بودن و تربیت انسان‌هاست و این‌کار نیازمند معرفت، آموزش و آشنایی با احکام دین است. رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: باید در مسیر شناخت دین نگرش‌ها به بینش‌ها و بینش‌ها به روش‌ها و منش‌ها تبدیل شود تا شخصیت انسان شکل بگیرد. خزعلی تأکید کرد: نقش روحانیت در تبلیغ برای اجرای هر چه بهتر قوانین بسیار تأثیرگذار است و آنجا که دین به کمک قانون می‌آید، بهتر در جامعه اجرا می‌شود.