یافته محقق ایرانی دانشگاه هاروارد: شکلات داغ حافظه سالمندان را ارتقا می دهد

پژوهشگر ایرانی دانشگاه هاروارد دریافته است نوشیدن روزانه دو فنجان شکلات جریان خون را در مغز سالمندان سالم افزایش می‌دهد و موجب بهبود عملکرد حافظه آنها می شود. [divider] به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر فرزانه اقدسی سوروند در مطالعات خود بر روی ۶۰ سالمند، آنها را به دو دسته تقسیم کرد: به یک گروه شکلات […]

پژوهشگر ایرانی دانشگاه هاروارد دریافته است نوشیدن روزانه دو فنجان شکلات جریان خون را در مغز سالمندان سالم افزایش می‌دهد و موجب بهبود عملکرد حافظه آنها می شود.
[divider]

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر فرزانه اقدسی سوروند در مطالعات خود بر روی ۶۰ سالمند، آنها را به دو دسته تقسیم کرد: به یک گروه شکلات با فلاونول زیاد داد و به گروه دیگر شکلات با فلاونول کم و از آنها خواسته شد هیچ نوع شکلات دیگری در روز مصرف نکنند.

با اینکه این افراد سالم بودند اما معاینات پیش از تحقیق نشان می‌داد ۱۷ نفر آنها دچار کاهش خون رسانی به مغز هستند و فقط ۳۷ درصد از آنها هیچ مشکل خونرسانی مغزی نداشتند.

پس از پایان تحقیق، محققان متوجه شدند صرف‌ نظر از اینکه چه نوعی شکلاتی نوشیده شده باشد، در ۸۸ درصد افراد خون رسانی به مغز بهتر شده و آنها که دچار مشکلات شناختی مثل ضعف حافظه بودند از خود پیشرفت نشان دادند.

دکتر اقدسی سوروند، می‌گوید بخشهای مختلف مغز برای تکمیل فعالیتهای خود نیاز به انرژی دارند و این یعنی نیاز به خون بیشتری دارند. به همین دلیل این رابطه عصبی-عروقی نامیده می شود و نقش مهمی در بیماریهایی مثل آلزایمر دارد.

پژوهشگران می گویند اینکه بین فلاونول کم یا زیاد تفاوتی وجود ندارد به این دلیل است که یا مقدار اندکی از ماده برای اثرگذاری کافیست یا اینکه مواد دیگری در نوشیدنی‌ها همین اثر را داشته‌اند.

با این حال هنوز برای رسیدن به نتیجه قطعی زود است.

دکتر سایمون رایلی، مدیر تحقیقات انجمن آلزایمر بریتانیا، در مورد این تحقیقات می گوید: “درمان با شکلات به احتمال زیاد درمان محبوبی خواهد شد اما برای اینکه به نتیجه قطعی برسیم هنوز زود است.”

وی افزود: “یکی از مشکلات این تحقیق این است که گروه کنترل نداشته؛ بنابراین نمی توان نتایج را با کسانی که اصلا شکلات ننوشیده بودند مقایسه کرد.”

با این حال “ناسالم بودن رگهای مغز یکی از عوامل خطرساز زوال است، بنابراین درک بهتر از تاثیر مشکلات عروقی بر از بین رفتن فعالیت‌های مغز می‌تواند به تحقیقات در زمینه درمان و پیشکیری کمک کند.”

نتایج این تحقیقات نشریه نورولوژی منتشر شده است.