آلزایمر در کمین سالمندان چاق

محققان پیش‌بینی می‌کنند به دلیل افزایش شیوع چاقی در جهان، به زودی شاهد شیوع آلزایمر در سالمندان خواهیم بود وقتی آلبوم عکس‌های خانوادگی را در برابرش می‌گشایید، خاطرات ریز و درشت گذشته را به روشنی برایتان تعریف می‌کند ولی درست در همان لحظاتی که حسابی سر شوق آمده‌اید تا بیشتر بدانید و تصور می‌کنید حالش […]

محققان پیش‌بینی می‌کنند به دلیل افزایش شیوع چاقی در جهان، به زودی شاهد شیوع آلزایمر در سالمندان خواهیم بود وقتی آلبوم عکس‌های خانوادگی را در برابرش می‌گشایید، خاطرات ریز و درشت گذشته را به روشنی برایتان تعریف می‌کند ولی درست در همان لحظاتی که حسابی سر شوق آمده‌اید تا بیشتر بدانید و تصور می‌کنید حالش رو به بهبود است، در همین لحظه برای چندمین بار از شما نامتان را می‌پرسد. اوآلزایمر دارد.آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که برخی از سالمندان را گرفتار خود می‌کند. خیلی‌ها وقتی سالمندی را که به آلزایمر دچار است می‌بینند، بلافاصله نگران می‌شوند و با خودشان می‌گویند نکند من هم در آینده به این بیماری مبتلا شوم؟ این یک نگرانی است و دانشمندان تلاش کرده‌اند به این سوال پاسخ دهند که چه کسانی باید در آینده از بابت ابتلا به آلزایمر نگران باشند.

محققان انگلیسی در مطالعه‌ای جدید کشف کرده‌اند در افراد چاق احتمال ابتلا به نسبت به دیگران بیشتر است. این محققان می‌گویند که افزایش تعداد افراد چاق در جوامع، تعداد افراد مبتلا به آلزایمر را در آینده افزایش خواهد داد. انجمن آلزایمر انگلستان پیش‌بینی می‌کند که در طول ۵۰ سال آینده، ۵/۲ میلیون نفر در این کشور در اثر چاقی به آلزایمر مبتلا خواهند شود.

● ‌آلزایمرجهان را می‌گیرد
محققان معتقدند افراد چاق می‌توانند با رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و کاهش فشار خو‌ن‌شان خطر ابتلا به آلزایمر را در خود کاهش دهند.

در حال حاضر فقط در کشور انگلستان ۷۰۰ هزار نفر از بیماری زوال عقل رنج می‌برند. جالب است بدانید که مهم‌ترین عاملی که خطر ابتلا به آلزایمر را در یک فرد افزایش می‌دهد، پیری است یعنی از میان تمام عواملی که فرد را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کنند، بالا رفتن سن بیش از عوامل دیگر، فرد را در خطر ابتلا به آلزایمر قرار خواهد داد.

IMG09494432

از سوی دیگر با پیشرفت علم پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی طول عمر انسان‌ها و امید به زندگی در بیشتر کشورهای دنیا افزایش پیدا کرده است و از آنجایی که تعداد سالمندان این کشورها رو به افزایش است، تعداد افراد مبتلا به آلزایمر نیز در تمام دنیا رو به افزایش گذاشته است. کارشناسان پیش بینی می‌کنند تعداد افراد مبتلا به آلزایمر در طول ۲۰ سال آینده به یک میلیون و در طول ۵۰ سال آینده به ۵/۲ میلیون نفر فقط در کشور انگلستان برسد.

محققان می‌گویند روش زندگی افراد نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای آنها به آلزایمر دارد. چاقی، سیگار کشیدن، فشارخون بالا و کلسترول خون احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند. شاید بخواهید بدانید که این عوامل چگونه احتمال ابتلا به آلزایمر را در افراد افزایش می‌دهند. این فاکتورها موجب آسیب عروق مغزی می‌شوند. آسیب عروق مغزی و خون‌رسانی ناکافی به سلول‌های مغزی در نهایت موجب مرگ سلول‌های مغزی و ابتلا به آلزایمر می‌شود.

● بیماری‌های قلبی و زوال عقل
پرفسور کلایو بالارد، مدیر گروه تحقیقات انجمن آلزایمر انگلستان می‌گوید: <چاقی یکی از مهم‌ترین عواملی است که شما را در خطر ابتلا به آلزایمر قرار خواهد داد.> افرادی که در سن ۶۰ سالگی چاق هستند، در سن ۷۵ سالگی دو برابر بیش از دیگران در خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

بنابراین اگر انجمن‌های مسوول سلامت در جوامع به فکر نباشند و هشدارهای لازم را به میانسالان ندهند، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش آمار مبتلایان خواهیم بود. پرفسور بالارد می‌گوید: <محققان در مطالعات بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که ورزش منظم و داشتن فعالیت‌های بدنی پیوسته و پیروی از یک رژیم غذایی سالم، به طور مشخصی خطر ابتلا به آلزایمر را از افراد در معرض خطر دور خواهد کرد.> این پژوهشگر اعتقاد دارد که می‌توان با این روش‌‌ها، بروز آلزایمر را پنج سال یا بیشتر به تعویق انداخت.

آلزایمربیماری است که تمام توانایی‌های عملکردی را از سالمند می‌گیرد و تمام اعضای خانواده وی را گرفتار خواهد ساخت. تاکنون درمان قطعی برای آلزایمر در علم پزشکی وجود ندارد ولی پزشکان می‌گویند با اصلاح روش زندگی و روی آوردن به زندگی سالم می‌توان خطر ابتلا به آلزایمر را تا حدود زیادی کاهش داد.

String_on_fingerپروفسور جرمی پیرسون، رییس انجمن قلب انگلستان می‌گوید: <همان عواملی که احتمال ابتلا به بیماری قلبی را در فرد افزایش می‌دهند، احتمال ابتلا به آلزایمر را نیز افزایش می‌دهند.> این پژوهشگر اعتقاد دارد که اگر بیماران از عواملی که آنها را مستعد ابتلا به بیماری قلبی می‌کنند دوری کنند، می‌توانند هم از بیماری قلبی عروقی و هم از زوال عقل در سنین سالمندی در امان بمانند.

● توصیه‌های انجمن آلزایمر
انگلستان شاید بخواهید روش زندگی سالم را که این همه بر آن تاکید می‌شود، بدانید. شما به عنوان یک فرد میانسال یا سالمند باید از چه عواملی دوری کنید و چه کارهایی را در زندگی‌تان انجام دهید تا از آلزایمر در امان بمانید؟ انجمن آلزایمر انگلستان پیشگیری از آلزایمر را با داشتن یک روش زندگی سالم در چند دستور کوتاه خلاصه کرده است:

ـ سیگار نکشید.
ـ غذاهای چرب و پرنمک کمتری بخورید و به جای آن سبزی‌ها و میوه‌های بیشتری مصرف کنید.
ـ مرتب و طبق برنامه ورزشی منظم ورزش کنید و فعالیت بدنی را از قلم نیندازید.
ـ روابط اجتماعی فعال و پویا داشته باشید و با دیگران در ارتباط بوده و گفتگو و مراوده داشته باشید.
ـ از پزشک‌تان بخواهید فشارخون و کلسترول خون شما را پیوسته کنترل کند.

● آلزایمر؛ باسواد و بی‌سواد
نتایج مطالعات دانشمندان ایرانی نشان می‌دهد که بیماری آلزایمرافراد بی‌سواد را بیش از افراد تحصیل کرده تهدید می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد باز هم بهبود روش زندگی و قرار گرفتن در شرایط بهتر زندگی، افراد را از آلزایمر دورتر می‌کند.

به گفته دکتر مریم نوروزیان، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که کمتر از هشت سال تحصیلات دارند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند. برای بهبود عملکرد مغز باید از آن استفاده کرد، آموختن مداوم به افزایش توان مغز منجر می‌شود و بنابراین مغز دیرتر در برابرآلزایم تسلیم خواهد شد.

افرادی که به مشاغل بسیار ساده اشتغال دارند و فعالیت آنان ارتباط چندانی با به‌کارگیری خلاقیت آنان نداشته و فرد از روی عادت روزانه اموری را انجام دهد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.هرچه شغل نیازمند تفکر بیشتری باشد، این امر یک عامل محافظتی در برابر زوال مغز محسوب می‌شود.

شیوه گذراندن اوقات فراغت نیز در ابتلای افراد به آلزایمر موثر است تا جایی که تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ساعات متوالی به شکل منفعل در کنار تلویزیون اوقات فراغت را می‌گذارنند، نسبت به سالمندانی که اوقات فراغت خود را به فعالیت‌های فکری مانند مطالعه و بازی‌هایی چون شطرنج و فعالیت‌های هنری اختصاص می‌دهند،

بیشتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند. از سوی دیگر، نتایج یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که بیماری آلزایمر در افرادی که تحصیلات بالاتری دارند، سریع‌تر پیشرفت می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی، مطالعه‌ای که روی ۳۱۲ بیمار مبتلا به آلزایمر انجام شده است، نشان می‌دهد هنگامی که بیماری در افراد تحصیل کرده به سطح بحرانی می‌رسد، کاهش فعالیت مغز سریع‌تر می‌شود. طبق این مطالعه، محققان معتقدند آلزایمر تحصیل کرده‌ها سریع‌تر پیشرفت خواهد کرد.