درختکاری گام مهمی در جهت زدایش افسردگی برای سالمندان است

 آخرین آمارها نشان می‌دهند، در ایران ۷تا۵/۷درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و در بعضی استان‌های کشورمان نیز جمعیت سالمندان به ۹ درصد کل جمعیت آن استان می‌رسد. سالمندی بخشی از زندگی است که بسیاری از ما در حال سپری کردن آن هستیم یا آن‌را در آینده خواهیم گذراند. سالمندی مساوی با بیماری یا درد […]

 آخرین آمارها نشان می‌دهند، در ایران ۷تا۵/۷درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و در بعضی استان‌های کشورمان نیز جمعیت سالمندان به ۹ درصد کل جمعیت آن استان می‌رسد.

سالمندی بخشی از زندگی است که بسیاری از ما در حال سپری کردن آن هستیم یا آن‌را در آینده خواهیم گذراند. سالمندی مساوی با بیماری یا درد نیست و می‌توان از جوانی و میانسالی برای دوره سالمندی سالم، برنامه‌ریزی کرد. در زیر گفتگوی خبرنگار ما با جناب آقای بهمن نیرپور ریاست محترم اداره بهزیستی شهرستان مرند در خصوص سالمندان به چند سوال ما پاسخ گو بودند .

– به چه کسانی سالمندمی‌گویند؟

مرز سالمندی ۶۵ سالگی است اما در ایران کسی که بالای ۶۰ سال باشد، سالمند محسوب می‌شود.

– آیا کشور ما، کشور سالمندی به شمار ‌می‌آید؟

آخرین آمارها نشان می‌دهند، در ایران ۷تا۷/۵ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند. در بعضی استان‌های کشورمان جمعیت سالمندان به ۹ درصد کل جمعیت آن استان نیز می‌رسد. بر اساس تعریف سازمان ملل متحد، کشوری که بیش از ۷ درصد کل جمعیتش سالمند باشند، کشور سالمندی به حساب می‌آید. بنابراین زنگ خطر برای ایران زده شده است. در ۵ تا۱۰ سال آینده، جمعیت سالمند کشور افزایش می‌یابد و مسئله مهم ما، مسئله سالمندی خواهد بود.

– این جمعیت سالمند چه نیازهایی دارند؟

نیازهای سالمندان را در ایران و تمام جهان می‌توان به ۳ گروه اصلی تقسیم کرد.گروه اول نیازهای بهداشتی – درمانی هستند که شامل مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی از سالمندان است. گروه دوم نیازهای اجتماعی – اقتصادی مانند بیمه و حقوق بازنشستگی است که عدم توجه به آنها آرامش روحی، روانی و اجتماعی سالمند را مختل خواهد کرد و گروه سوم نیازهای روانی است.

– بیشترین حادثه‌ای که برای سالمندان ایران اتفاق می‌افتد، چیست ؟

شایع‌ترین حادثه‌ای که سالمندان ایرانی با آن مواجهند، زمین خوردن است. ۱۹ تا۲۶ درصد سالمندان در طی یک سال دچار نوعی حادثه می‌شوندکه نیازمند اقدام درمانی است. شایع‌ترین حادثه برای مردان سالمند شهری، حوادث رانندگی و درمیان زنان سالمند شهری، زمین خوردن است. سالمندان روستایی نیز بیشتر زمین می‌خورند که اکثر این زمین‌خوردگی‌ها باعث شکستگی استخوان می‌شود.اتفاقا سئوالی که پرسیدید، سوال خوبی بود چون علا‌وه بر این آمارها، یک نکته مهم دیگر را هم باید همین‌جا اضافه کنم.‌

اگر سالمندی به دلیل زمین خوردن به پزشک مراجعه‌کند، پزشک نباید فقط در پی درمان شکستگی و کوفتگی بدن او باشد، بلکه حتما باید درباره خصوصیات منزل سالمند سوال کند و توصیه‌های لازم را درباره یک منزل استاندارد برای سالمند به او گوشزد کند.

در نیمی از موارد علت زمین خوردن سالمندان‌ ما، شرایط نامناسب محیط زندگیشان است یکی از موارد هم وقابل پیگیری که وظایف مناسب سازی معابر شهری عمومی ادرات می باشد که به دلیل نور ناکافی و یا فرشی که در جای نامناسب پهن شده است، موجبات زمین خوردن سالمند را فراهم می‌آورد.

-از این آمارها که بگذریم، به نظر شما چه کم لطفی‌هایی به سالمندان می‌کنیم؟

اولین مسئله ، فقر آموزش است. پزشکان، پیراپزشکان،‌ پرستاران و بیمارستان‌ها که مسئولیت پرستاری از سالمندان بالای ۶۵ سال را بر عهده دارند، همچنین افرادی که در مراکز نگهداری سالمندان فعالیت می‌کنند، به عنوان مراقب، مدیر و یا حتی آشپزی که در آن مجموعه به نوعی با سالمندان در ارتباط است، باید آموزش‌های خاصی ببینند. به عنوان مثال آشپز یک مرکز نگهداری سالمندان حتما باید بداند نیازهای تغذیه‌ای سالمندان متفاوت با افراد عادی است و با گذراندن دوره‌های آموزشی خاص، اطلاعات لازم درباره تغذیه سالمندان را کسب کند.

پزشکان هم باید با دیدی متفاوت از یک فرد بالغ به بیمار سالمندشان نگاه کنند. بیمار سالمند نیازمند یک بررسی جامع است. باید هم تغذیه، هم وضعیت روانی او چه از نظر افسردگی و چه از نظر اختلالات خواب را مورد بررسی قرار دهند. اگر سالمند به یک پزشک یا متخصص قلب مراجعه کند نباید فقط فشارخون او گرفته شود و فقط بیماری قلبی او مورد توجه و معاینه و درمان قرار گیرد.

لازم است ارزیابی جامع در مورد سالمند انجام شود. این روشی است که در تمام دنیا، مفید شناخته شده است چون بیماری‌ها و مشکلات بعدی سالمند را با این روش می‌توان شناسایی کرد و از آن پیشگیری کرد.

اگر بتوان این بیماری‌ها و مشکلات را قبل از اتفاق افتادن، شناسایی کرد، هم برای سالمند و هم برای افراد خانواده او ارزان‌تر خواهد بود تا اینکه مثلا به یک اختلال حافظه ساده در معاینات عمومی سالمند توجه نشود و بعد که این اختلال پیشرفت کرد و به آلزایمر تبدیل شد، در پی درمان آن باشیم و فشارهای مختلف آن را بر خانواده، تحمل کنیم.

– با توجه به این نیازها که شما اشاره کردید ، در مرندچه اقداماتی برای رفع این نیازها انجام شده است؟

از سال ۸۷در شهرستان مرند اقدامات ویژه ای جهت پوشش گرفتن سالمندان اقدام شده است همچنین مرکز سالمندان سرای مهر که خدمات نگهداری را برای سالمندان عزیز ارائه می نماید . این مرکز یک مرکز خصوصی وتحت نظارت اداره بهزیستی است که در حال حاضر حدود ۴۰سالمند در آن مقیم هستند.

– امروز در مرکز سالمندان مرند جشنواره آش برگزار شد نظر حضرتعالی در خصوص برگزاری چنین برنامه های چیست؟

این حرکت وامثال اینگونه ابتکارات است که در راستای شاداب سازی سالمندان وتنوع بخشی به محیط زندگی آنان است که مورد تائید مدیریت این اداره نیزهست.

یا در خصوص درخت کاری که سالمندان اقدام به این ضرورت زیست محیطی می کنند الگویی است برای نسل آینده وکودکان ما در جهت اهتمام هرچه بیشتر به حفاظت از محیط زندگی خود که امیدوارم تداوم یابد.

بحث بعدی در این مسابقه آشپزی داوری سالمندان حرکت نمادین احترام به نسل باتجربه وسالمند ماست وبه داوری گذاشتن اعمال خود در محضر باتجربه ها وپیران جامعه خودمان واین حرکتی است که بایستی به سایر حوزه های اجتماعی نیز تسری یابد. همچنین درختکاری در جهت ایجاد فضای سبزوبه تلاش وادارداشتن سالمندان گام مهمی در جهت زدایش افسردگی برای سالمندان است که حرکت بسیار مثبتی در این راستا می باشد.