اهمیت توجه به سالمندان برای رفع اضطراب

سالمندی صرفا یک دوره فیزیکی و فیزیولوژیکی نیست. چه بسا هستند افرادی که تا کمی احساس پیری می‌کنند خود را ناتوان می‌دانند و هستند و افرادی که با توجه به پیریشان شادابند.  مریم یاوری کرمانی روانشناس درگفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: سالمندان در دوره پیری به دلیل ترس از مرگ، تنهایی، خستگی و […]

سالمندی صرفا یک دوره فیزیکی و فیزیولوژیکی نیست. چه بسا هستند افرادی که تا کمی احساس پیری می‌کنند خود را ناتوان می‌دانند و هستند و افرادی که با توجه به پیریشان شادابند.
 مریم یاوری کرمانی روانشناس درگفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: سالمندان در دوره پیری به دلیل ترس از مرگ، تنهایی، خستگی و یا ناکامی از انجام بعضی از کارها دچار اضطراب می‌شوند که با افسردگی خود را نشان می‌دهد.
 
وی برای رفع اضطراب در سالمندان افزود: اضطراب سالمندان با روحیه دادن به آنها تقویت می‌شود و این امر با توجه به آنها، نشستن پای صحبتشان، گوش دادن به تجربیات، شعرها، خاطره‌ها و یا تصویربرداری و ضبط صدای آنها می‌باشد. سالمندان سرمایه‌های هر جامعه‌ای می‌باشند. آنها کوله باری از تجربه‌اند.
 
تجربیاتی که از تکرار تجربه قبلی به وجود آمده و هزینه‌ای ندارد. از این رو توجه نمودن به آنها نه تنها باعث آرامش آنها بلکه به نفع اطرافیان هم می‌باشد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: سالمندی صرفا یکجا نشستن و گذراندن عمر نیست.
 
سالمندان از لحاظ رفتاری هم چون کودکان هستند.
 
برای رهایی از اضطراب و ناامیدی به توجه اطرافیان و گوش شنوا نیاز دارند.