اطلاع رسانی/نگهداری از سالمندان در منزل توسط افراد آموزش دیده

کارشناس توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه خانواده های مددجویان با وجود داشتن مشغله‌های خاص خود برای مراقبت از مددجو در طول زمان دچار فرسودگی هایی می شوند و مراکز نگهداری شبانه روزی هم ظرفیت کافی را ندارد از سال گذشته مراقبان خانگی از برخی معلولان در منزل نگهداری می کنند. زهرا […]

کارشناس توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه خانواده های مددجویان با وجود داشتن مشغله‌های خاص خود برای مراقبت از مددجو در طول زمان دچار فرسودگی هایی می شوند و مراکز نگهداری شبانه روزی هم ظرفیت کافی را ندارد از سال گذشته مراقبان خانگی از برخی معلولان در منزل نگهداری می کنند.
زهرا مهرآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: طرح مراقبان خانگی از سال گذشته در هفت استان کشور به صورت پایلوت در حال انجام است.

وی ابراز کرد: این طرح با توجه به اینکه خیلی از مددجویان پشت نوبت مراکز شبانه روزی بوده و نیاز به خدمات مراقبتی داشتند شروع شد، به این صورت که یک مراقب آموزش دیده و مورد تایید بهزیستی از مددجو در منزل مراقبت می کند.

مهرآبادی ادامه داد: خانواده های مددجویان با وجود داشتن مشغله های خاص خود برای مراقبت از مددجو در طول زمان دچار فرسودگی هایی می شوند و مراکز نگهداری شبانه روزی هم ظرفیت تمام مددجویان را ندارد.

وی در مورد مراقبان خانگی معلول و سالمند افزود: این مراقبان آموزش دیده بوده و مورد تایید هستند و از آنها عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد گرفته می شود  و فردی کاملا واجد شرایط است.

کارشناس توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به مراقبانی که در سطح شهر برای نگهداری از سالمند و معلول تبلیغ می کنند، افزود: بهزیستی مراقبان مورد تایید و آشنا به مشکلات معلولان را به خانواده ها معرفی می کند.

  • مراقبان آشنا به اصول نگهداری از معلولان و سالمندان هستند

وی عنوان کرد: این مراقبان به اصول نگهداری از معلولان و سالمندان آشنا بوده و در مورد پوکی استخوان، مشکلات خاص این گونه افراد و نحوه جابه جائی آنها آموزش کافی را دیده اند.

download (1)

مهرآبادی ابراز کرد: این مراقبان هفته ای سه روز و روزی سه ساعت در منزل فرد مددجو به او خدمات ارائه می دهد و امور روزمره شخصی فرد مانند لباس پوشیدن، جابه جایی و حمام کردن را برای او انجام می دهد و خانواده در قبال این خدمات هزینه ای متقبل نمی شود.

کارشناس توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر این طرح در مشهد برای ۱۴۰ مددجو در حال اجرا است و این مددجویان شامل معلولان جسمی، حرکتی و ذهنی شدید و کسانی که نیاز به مراقبت دارند مانند معلولان ذهنی ایزوله و بستر گرا می شود.

  • اجرای طرح در سه شهرستان خراسان رضوی

وی عنوان کرد: این طرح در نیشابور و تربت هم در حال اجرا است و که در هر یک از این دو شهرستان ۵۰ مددجو تحت پوشش هستند.

مهرآبادی با اشاره به ۱۴۵ مراقب خانگی در این سه شهر اظهار کرد: ۲۵ مراقب در نیشابور، ۲۵ مراقب در تربت و ۹۵ مراقب در مشهد  به مددجویان خدمات می دهند.

وی به اینکه برخی از این مراقبان عضو خانواده هستند افزود: هر مراقب در طی ماه به چهار نفر می تواند خدمات بدهد و این فرد از طرف مرکز بیمه شده و حقو قانو کار دریافت می کند.

مهرآبادی عنوان کرد: استفاده از خدمات مراقبان خانگی برای خانواده مددجو سه روز در هفتهو روزی سه ساعت رایگان است و اگر خانواده خدمات بیشتری در ساعات دیگری بخواهد باید هزینه اضافه را خود بپردازد.