تأسیس نخستین مرکز نگهداری سالمندان زندانی در مشهد

نخستین مرکز نگهداری سالمندان زندانی کشور با همکاری بهزیستی و سازمان زندان‌ها در مشهد تأسیس می‌شود.  به گزارش مشهدپیام،معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی صبح امروز با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران افزود: این مرکز با همکاری اداره‌‌کل زندان‌های خراسان رضوی و اداره‌‌کل بهزیستی استان در مشهد ایجاد می‌شود. حمید رضا پوریوسف گفت: مبنای تشکیل […]

نخستین مرکز نگهداری سالمندان زندانی کشور با همکاری بهزیستی و سازمان زندان‌ها در مشهد تأسیس می‌شود.
 به گزارش مشهدپیام،معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی صبح امروز با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران افزود: این مرکز با همکاری اداره‌‌کل زندان‌های خراسان رضوی و اداره‌‌کل بهزیستی استان در مشهد ایجاد می‌شود.
حمید رضا پوریوسف گفت: مبنای تشکیل این مرکز، وجود تعداد زیادی سالمند در زندان مرکزی مشهد است که محکومیت‌های ۵ تا ۲۰ سال دارند و به دلیل شرایط سنی، نگهداری آنها در زندان عمومی، مشکلاتی دارد.
وی افزود: این مشکل از مدت‌ها قبل توسط سازمان زندان‌ها در دست بررسی بود و هنگامی که مسئله با بهزیستی استان در میان گذاشته شد، بهزیستی پیشنهاد یک مرکز نگهداری سالمندان خارج از زندان که تقریبا ویژگی‌های زندان باز دارد را مطرح کرد که مورد استقبال واقع شد.
وی گفت: زندانیانی برای نگهداری در این مرکز انتخاب می‌شوند که توانایی بدنی و روحی مناسبی برای فعالیت و کار دارند و می‌توانند در قالب حضور در یک مرکز اجتماعی و مراقبتی، زندگی سالمی را بگذرانند.
وی با بیان اینکه این مرکز توسط یک مؤسسه‌ خیریه اداره خواهد شد، گفت: این مرکز در حوالی شاندیز و در منطقه‌ای که فرصت‌های اشتغالی و فعالیت کشاورزی، دامداری و پیشه‌وری برای سالمندان نیز فراهم است، ایجاد می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: مجوز فعالیت این مرکز را بهزیستی صادر می‌کند و مقررات حاکم بر مرکز از جهت فنی مطابق الگوهای بهزیستی است.
وی افزود: اما از نظر انتظامی و حفاظتی، این مرکز زیر نظر سازمان زندان‌ها خواهد بود.
پوریوسف هدف از ایجاد این مرکز را پیشگیری از فرسودگی زندانیان سالمند بیان کرد و گفت: بسیاری از این زندانیان در ردیف مجرمان خطرناک قرار نمی‌گیرند و می‌توان در یک محیط کنترل شده، برای آنها زمینه‌های فعالیت سالم اقتصادی و فرهنگی را ایجاد کرد که هم برای خود و خانواده‌هایشان مفید باشند و هم شرایط اصلاح و بازگشت آنان به اجتماع فراهم گردد.
وی با بیان اینکه در مرکز جدید، شرایطی ایجاد می‌شود که خانواده‌های این سالمندان بتوانند با آنان ارتباط داشته باشند گفت: این مسئله نیز در راستای اصلاح شخصیتی و منش زندگی سالمندان زندانی برنامه‌ریزی شده است.
کارشناس سالمندان بهزیستی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: ظرفیت این مرکز بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر خواهد بود و هزینه‌ ساختمان، تجهیزات و اجرای پروژه را سازمان زندان‌ها می‌پردازد.
محمد عارف آرام اضافه کرد: مکان در نظر گرفته شده، در منطقه‌ای در اطراف شهر شاندیز می‌باشد که از نظر آب و هوایی مناسب بوده و امکانات دامداری و کشاورزی نیز برای افراد مقیم مرکز فراهم باشد.
وی افزود: ساختمان این مرکز در حال ساخت بوده و امید است تا پایان سال آماده بهره‌برداری گردد و در اوایل سال آینده، به صورت رسمی دایر شود.
آرام گفت: بهزیستی و اداره‌ی زندان‌ها در نظر دارند به گونه‌ای این مرکز را تأسیس و اداره کنند که بتواند الگویی برای مراکز مشابه در سطح کشور در آینده باشد بنابراین طبیعی خواهد بود که مشکلاتی در جریان کار پیش بیاید ولی اصل این داستان، یک برنامه‌ی توانبخشی اجتماعی است و امیدواریم این برنامه‌ی آزمایشی به صورت تدریجی، به شرایط مورد نظر و مطلوب، دست یابد.
وی تأکید کرد: مطالعات و بررسی‌های اولیه‌ای که ما داشته‌ایم نشان می‌دهد که تأسیس چنین مرکزی، دست کم در بین کشورهای اطراف و منطقه‌ی خاورمیانه، بی‌سابقه است و در برخی کشورهای غربی، نمونه‌های دیگری در زمینه‌های مشابه ایجاد شده که نتایج خوبی داشته است.
وی با بیان اینکه سالمندان، در سال‌های پایانی زندگی از نظر فکری و عملکردی به دوران کودکی باز می‌گردند گفت: در واقع سالمند یک کودک با تجربه است اما درست مثل کودکان، لجباز، بازیگوش، پرتوقع و زودرنج است.

کارشناس سالمندان بهزیستی خراسان رضوی افزود: نگهداری سالمندان در زندان، به خاطر این ویژگی‌ها بسیار دشوار است و اگر بتوان برنامه‌ای طراحی و اجرا کرد که سالمندان زندانی، به مراکز خاص نگهداری و حفاظتی منتقل شوند علاوه بر اینکه باری از دوش اداره زندان‌ها برداشته می‌شود، تجربه‌ی اجتماعی تازه‌ای نیز به دست خواهد آمد که با توجه به پیر شدن جامعه‌ی ایران در سال‌های آینده، این تجربه بسیار مفید خواهد بود.

منبع:فارس