پوکی استخوان بیماری خاموشی که در سالمندان شیوع بیشتری دارد

کارشناس مسئول سالمندان بهزیستی خراسان رضوی گفت پوکی استخوان بیماری خاموش قرن اخیر است که به علت افزایش طول عمر افراد شیوع بیشتری پیدا کرده است. محمد عارف آرام در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: پیری یک پدیده طبیعی بوده و به تنهایی باعث بروز بیماری نمی‌شود بلکه به علت کاهش توانایی افراد سالخورده […]

کارشناس مسئول سالمندان بهزیستی خراسان رضوی گفت پوکی استخوان بیماری خاموش قرن اخیر است که به علت افزایش طول عمر افراد شیوع بیشتری پیدا کرده است.

محمد عارف آرام در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: پیری یک پدیده طبیعی بوده و به تنهایی باعث بروز بیماری نمی‌شود بلکه به علت کاهش توانایی افراد سالخورده در پاسخ دهی به فشار خارجیبیماری ایجاد می کند.

 وی افزود: بیماری های اسکلتی عضلانی از جمله بیماری های شایع دوران سالمندی است که فرد را به دیگران وابسته می‌کند.

 آرام ابراز کرد: در صورت عدم پیشگیری و یا درمان به موقع درد و رنج فراوانی به همراه داشته و کیفیت زندگی فرد سالمند را دستخوش تغییر قرار می دهد.

 کارشناس مسئول سالمندان بهزیستی خراسان رضوی گفت: پوکی استخوان بیماری خاموش قرن اخیر است که به علت افزایش طول عمر افراد شیوع بیشتری پیدا کرده است.

 وی ابراز کرد: در این بیماری ماده استخوانی به تدریج از دست رفته و سبب کاهش تراکم استخوان می شود و آن را مستعد شکستگی می کند که می تواند در اثر آسیب جزئی ایجاد شود.

 آرام با بیان اینکه شیوع این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان است تاکید کرد: این بیماری قابل پیشگیری است و می توان آن را قبل از بروز شکستگی تشخیص و درمان کرد.

 گفتنی است، براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی در سال ۹۲ تعداد سالمندان در سطح استان خراسان رضوی ۳۷۴ هزار نفر بوده که هفت و نیم درصد جمعیت کل استان را شامل می شوند.

در سطح استان خراسان رضوی ۴۲ مرکز نگهداری توانبخشی و نگهداری از سالمندان وجود دارد که ۳۴ مرکز به صورت شبانه‌روزی، دو مرکز روزانه و شش مرکز خدمات در منزل بوده و به بیش از دو هزار نفرسرویس دهی می کنند.