حدیث روز/ سخن امام سجاد(ع) درباره جایگاه سالمندان و کودکان در جامعه

امام زین‌العابدین علیه‌السلام در حدیثی گهربار بخشی از حقوق اهل اسلام و ایمان بر یکدیگر را بیان فرموده‌اند. امام سجاد علیه السلام فرمودند: از حقوق همکیشان و همدینان تو بر تو آن است که در دل خود براى آنان سلامت و رحمت بخواهى، و با بد کار ایشان مهربان باشى. و آنان را به خود نزدیک […]

امام زین‌العابدین علیه‌السلام در حدیثی گهربار بخشی از حقوق اهل اسلام و ایمان بر یکدیگر را بیان فرموده‌اند.

امام سجاد علیه السلام فرمودند: از حقوق همکیشان و همدینان تو بر تو آن است که در دل خود براى آنان سلامت و رحمت بخواهى، و با بد کار ایشان مهربان باشى.
و آنان را به خود نزدیک سازى، و به اصلاحشان بپردازى، و از نیکوکارشان سپاسگزارى کنى، و از رسیدن آزار به ایشان جلوگیرى، و آنچه را براى خود دوست می‌‏دارى براى آنان دوست بدارى، و آنچه را به خود نمی‌پسندى به آنان نپسندى.
 و این که (در نگاه تو) پیرمردانشان همانند پدرت، جوانانشان به سان برادرت، پیرزن هایشان همانند مادرت و کودکانشان همسان فرزندانت باشند.

متن حدیث: 

….. و حقّ أهل ملّتک إضمار السّلامه و الرّحمه لهم، و الرّفق بمسیئهم، و تألّفهم، و استصلاحهم، و شکر محسنهم، و کفّ الأذى عنهم، و تحبّ لهم ما تحبّ لنفسک، و تکره لهم ما تکره لنفسک، و أن تکون شیوخهم بمنزله أبیک، و شبابهم بمنزله اخوتک، و عجائزهم بمنزله أمّک، و الصّغار بمنزله أولادکو أن یکون شیوخهم بمنزله أبیک، و شبابهم بمنزله اخوتک، و عجائزهم بمنزله أمّک، و الصّغار بمنزله أولادک.