همه سالمندان باید بیمه باشند

«حسین نحوی‌نژاد» در این زمینه توضیح می‌دهد: باید وضعیتی در کشور ایجاد شود تا همه سالمندان با مراجعه به بهزیستی، تأمین اجتماعی و مراکز وزارت رفاه در استان‌ها و شهرستان‌ها از بیمه پایه برخوردار شوند. البته نباید نقش مهم بیمه تکمیلی را در این زمینه نادیده گرفت زیرا این بیمه برای افراد سالمند و ناتوان […]

«حسین نحوی‌نژاد» در این زمینه توضیح می‌دهد: باید وضعیتی در کشور ایجاد شود تا همه سالمندان با مراجعه به بهزیستی، تأمین اجتماعی و مراکز وزارت رفاه در استان‌ها و شهرستان‌ها از بیمه پایه برخوردار شوند. البته نباید نقش مهم بیمه تکمیلی را در این زمینه نادیده گرفت زیرا این بیمه برای افراد سالمند و ناتوان بسیار ضروری است.

 از آنجایی که هزینه‌های درمان با افزایش سن افزوده می‌شود به گفته دبیر شورای عالی سالمندان کشور بیمه سالمندان باید در کشور راه‌اندازی شود.

نحوی‌نژاد از بیمه رایگان همه سالمندان سخن به میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: پیشنهاد بیمه رایگان برای همه سالمندان کشور ارائه شده و اکنون در دبیرخانه شورای بیمه در حال بررسی است، در صورت تصویب، این بیمه‌ها شامل خدمات مراقبتی در دوران نقاهت فرد نیز می‌شود. با توجه به اینکه ۳۰ درصد از سالمندان کشور از بیمه تکمیلی برخوردارند اما این بیمه‌ها بیشتر شامل خدمات درمانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید به تعداد سالمندان استفاده کننده از خدمات بیمه تکمیلی افزوده شود، بیان می‌کند: در تلاش هستیم تا ۷۰ درصد سالمندانی که تحت پوشش این بیمه نیستند به چرخه این افراد افزوده شوند البته منابع مالی این طرح هدفمندی یارانه‌ها به دست می‌آید این در حالی است که به رغم اهمیت این نوع بیمه، تاکنون فعالیتی در این حوزه صورت نگرفته است.

بازنشستگان ناراضی از بیمه تکمیلی

در این میان باید به این نکته نیز پرداخت که بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی مدت دو سال است که خدمات بیمه تکمیل درمان خود را از بیمه دی دریافت می‌کردند و سال گذشته پرداخت نشدن بخشی از تعهد این بیمه مشکلات زیادی را برای آنان ایجاد کرد.

در آن زمان «علی‌اکبر خباز‌ها» رییس سابق صندوق بازنشستگی تلاش زیادی کرد که این مشکل حل شود اما این مشکلات با استعفا کردن این فرد نیز حل شد و در روزهای گذشته برابر گزارشی که در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفته است صندوق بازنشستگی طرف قرارداد بیمه‌ای خود از دی به دانا تغییر داده است و همین اتفاق ساده به یکباره هزینه‌های بیمه تکمیلی را سه برابر کرده است.

با توجه به حضور ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند و مبتلا شدن این افراد با بیماری‌های مختلف، به گفته مسئولان هنوز فکر اساسی برای کاهش این هزینه‌ها صورت نگرفته است. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که تعداد زیادی از این افراد در روستا‌ها ساکن هستند و علاوه بر محرومیت در آمار بیمه‌ای جایی ندارند.

بررسی پیشنهاد بیمه رایگان برای سالمندان کشور   

به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده است که بیمه سالمندان در کشور راه‌اندازی شود تا همه هزینه‌های درمانی و مراقبتی را پوشش دهد. البته این پیشنهاد در شورای عالی بیمه در حال بررسی است.

سالمندی با بیماری‌های زیادی همراه است به طوری که ممکن است خیلی از آنان با هزینه‌های درمان به زیر خط فقر بروند.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده و رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت تعداد سالمندان کشور را حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ذکر کرده است و در این زمینه می‌گوید: تعدادی از این سالمندان در روستا‌ها سکونت دارند که به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آنان در قالب طرح شهید رجایی در روستا‌ها و شهر‌ها به آنان خدمت رسانی می‌شود.

سیدمحمدعلی‌هاشمی تعداد سالمندان تحت پوشش در زنان را ۵۹ درصد و در مردان ۴۱ درصد ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: کمیته امداد امام خمینی (ره) مستمری از ۴۵ هزار تا ۷۵ هزار تومان را در اختیار این افراد قرار می‌دهد.

این در حالی است که هزینه‌های جانبی نیز برای سالمندان از جمله کمک هزینه‌های فرزندان برای ازدواج، خرید مواد غذایی و… است. بنابراین باید برای گام نخست باید هزینه‌های درمانی را کاهش دهیم به طوری که بیمه‌ها روی کار بیایند.