ختلال خواب سالمندان

۸ توصیه برای بهبود خواب شبانه مامان‌بزرگ‌ها و بابابزرگ‌ها

اختلالات خواب، یکی از مشکلات بسیار شایع در سالمندان است. طبیعتا با افزایش سن، الگوی خواب افراد تغییر می‌کند و گاهی اختلالاتی در خواب آنها ظاهر می‌شود.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، اختلالات خواب، یکی از مشکلات بسیار شایع در سالمندان است. طبیعتا با افزایش سن، الگوی خواب افراد تغییر می‌کند و گاهی اختلالاتی در خواب آنها ظاهر می‌شود.

اختلال خواب سالمندان می‌تواند به بروز یا تشدید افسردگی منجر شود. درحالی‌که خواب خوب به بهبود تمرکز و قوای بدن کمک می‌کند و به بدن فرد اجازه می‌دهد هر آسیب سلولی که در طول روز در او رخ داده، ترمیم کند.

یکی از دلایل اختلالات خواب در دوره سالمندی، مصرف داروهای مختلف است. برخی داروها مثل داروهای فشارخون می‌توانند بر خواب فرد تاثیر مستقیم بگذارند.

دکتر مطهره شریفی، روانشناس و مشاور در پاسخ به این سوال که اختلال خواب سالمندان را با توجه به مصرف داروهای مختلف در این سنین چگونه می‌توان حل کرد، به همشهری‌آنلاین می‌گوید: برای برطرف کردن اختلال خواب در سالمندان می‌توان یک سری اقدامات را انجام داد اما درنهایت اگر این اقدامات جوابگو نبود، بهتر است فرد از پزشک متخصص خود یا یک روانشناس کمک و مشورت بگیرد.

بیشتر بخوانید؛

دکتر شریفی به اقداماتی که می‌تواند تا حدودی اختلال خواب سالمندان را کاهش دهد، اشاره می‌کند:

داشتن خواب منظم و به‌موقع: ایجاد یک روال خواب منظم؛ یعنی نظم در ساعت خوابیدن و بیدار شدن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

محدود کردن مصرف مواد محرک: محدود کردن مصرف چای، قهوه و دیگر مواد محرک در ساعات بعدازظهر و شب می‌تواند تأثیرگذار باشد.

انجام اقدامات آرامش‌بخش قبل از خواب: فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند خواندن یک کتاب، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش یا انجام تمرینات تنفسی می‌توانند خواب را تسهیل کنند.

کاربرد تکنیک‌های مدیریت استرس: تکنیک‌های مدیریت استرس مثل یوگا می‌توانند به کاهش استرس و بهبود خواب کمک کنند.

بررسی داروها: اگر داروها احتمال ایجاد اختلال خواب دارند، مشاوره با پزشک درباره اصلاح یا جایگزینی داروها ممکن است مفید باشد.

فعالیت‌های ورزشی منظم: ورزش منظم در طول روز می‌تواند تا حدی به بهبود کیفیت خواب شبانه کمک کند.

مناسب‌سازی محیط خواب: اطمینان از تاریکی، سکوت و دمای مناسب در اتاق خواب می‌تواند در کیفیت خواب مؤثر باشد.

دکتر شریفی تاکید می‌کند: البته مهم‌ترین کار این است که فرد سالمند، مشکل خواب خود را با پزشک مطرح کند تا پزشک، راه‌حل‌های مناسب را در نظر بگیرد. به خصوص به خاطر داروهایی که فرد سالمند مصرف می‌کند. این را هم باید اضافه کنم که اختلال خواب، مساله شایعی در دوره سالمندی است و انجام تمام این کارها می‌تواند کمک‌کننده باشد اما ممکن است در بعضی از افراد هم جواب ندهد. چراکه برخی افراد از نظر ژنتیک هم مشکل اختلالات خواب دارند و این موضوع تنها به سالمندی مربوط نمی‌شود.

این روانشناس اضافه می‌کند: عوارض جانبی مصرف برخی از داروها هم ایجاد اختلالات خواب است. اما می‌توان با حذف بعضی عادات بد و اضافه کردن برخی عادات خوب، کیفیت خواب شبانه را تا اندازه‌ای بهتر کرد.