تزریق «رایگان» واکسن آنفلوآنزا به سالمندان و معلولان تحت پوشش بهزیستی

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش بازار، سالمندان حدود هشت درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند و پیش بینی می شود این میزان در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد برسد. یعنی در ۲۰ سال آینده از هر ۵ ایرانی، یک نفر سالمند خواهد بود. سالمندانی که خانواده‌های آن‌ها قادر به نگهداری […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش بازار، سالمندان حدود هشت درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند و پیش بینی می شود این میزان در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد برسد. یعنی در ۲۰ سال آینده از هر ۵ ایرانی، یک نفر سالمند خواهد بود.

سالمندانی که خانواده‌های آن‌ها قادر به نگهداری نبوده و یا فاقد سرپرست مؤثر و همچنین سالمندان مجهول‌الهویه ارجاعی از مقامات قضایی هستند در مراکز شبانه‌روزی خدمات توان‌بخشی و مراقبتی نگهداری می شوند.

بر اساس آمار سازمان بهزیستی کشور، ۱۵۰ مرکز روزانه سالمندی در کشور فعالیت دارند که بیش از ۶ هزار سالمند از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

به گفته حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، میزان ابتلا به آنفلوآنزا و نوع H۱ و H۳ در ایران طی هفته های اخیر رو به افزایش بوده است که باعث ایجاد نگرانی هایی شده چراکه میزان بستری بیماران مبتلا به آنفلوآنزا نیز رو به افزایش و علائم آن، مشابه کروناست که باید پس از تشخیص قطعی آنفلوآنزا، کرونا و یا ویروس RSV درمان بیماران انجام شود.

آنفلوانزا شبیه سرماخوردگی است و علائمی از جمله سرفه، تب، عطسه، بدن درد، کوفتگی، استفراغ مداوم، درد سینه، سردرد، گیجی و کوتاه شدن تنفس را به دنبال دارد و از طریق هوا و توسط سرفه و عطسه فرد بیمار و همچنین از طریق تماس با سطح‌آلوده منتقل می‌شود که بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا رعایت بهداشت فردی و تنفس است.

به گفته برخی از پزشکان، کسانی که علائم سرماخوردگی دارند باید رعایت نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و کسانی که علائم سرماخوردگی دارند بهتر است در محل کار حاضر نشوند و در خانه بماند و مراقبت شوند و مایعات فراوان مصرف کنند.