با افزایش جمعیت سالمندی مواجه هستیم / ۲ بیمارستان دوستدار سالمند در اصفهان داریم

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش خبرنگار ایمنا، علی پارسا امروز _چهارشنبه دوازدهم مهرماه_ در نشست خبری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته سالمندان با بیان اینکه در ایران امید به زندگی از ۵۷ سال به ۷۶ سال رسیده است، اظهار کرد: لازم است بدانیم با کاهش نرخ باروری […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی پارسا امروز _چهارشنبه دوازدهم مهرماه_ در نشست خبری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته سالمندان با بیان اینکه در ایران امید به زندگی از ۵۷ سال به ۷۶ سال رسیده است، اظهار کرد: لازم است بدانیم با کاهش نرخ باروری با افزایش جمعیت سالمندی مواجه هستیم و سرعت رشد سالمندی در کشور بسیار زیاد بوده است و بیش از ۳۰ درصد جامعه رو به سالمندی حرکت می‌کنند، اگر نرخ باروری کمتر از جایگزینی جمعیت باشد، هرم سنی جمعیت به سمت سالمندی و پیری می‌رود و با بحران جمعیت مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در نسخه نهایی سند ملی سالمندان با شش هدف، ۱۹ راهبرد و ۱۱۶ سیاست، موضوعات مربوط به سالمندان دیده شده است، افزود: استان اصفهان چهارمین استان از نظر درصد جمعیت سالمندی است و از نظر تعداد سالمند رتبه سوم را در کشور دارد، استان اصفهان دارای بیش از ۲۷ هزار سالمند بسیار پرخطر است که دارای حداقل یک بیماری صعب‌العلاج و مزمن هستند و بیش از ۱۸۴ هزار نفر پر خطر هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تحقق وعده‌های اعلام جهانی حقوق سالمندی است شعار امسال در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: حق برابری و نبود تبعیض سن، کرامت انسانی، استقلال و حق شاد زیستن و حق دسترسی به منابع اطلاعاتی، اشتغال و دسترسی به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی، حق تفریح و تصمیم‌گیری آزادانه از جمله مواردی است که در راستای شعار جهانی به آن پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت خدمت‌رسانی به سالمندان اضافه کرد: بیمارستان امین و چمران به عنوان بیمارستان دوستدار سالمند فعالیت دارند.

پارسا خاطرنشان کرد: استان اصفهان با داشتن ۱۲ درصد سالمند و نرخ باروری پایین در میان استان‌های کشور، وضعیت مناسبی ندارد، در حال حاضر نرخ باروری در استان اصفهان معادل با ۱.۳۵ و این در صورتی است که در نرخ جانشینی جمعیت، نرخ باروری باید بیش از ۲.۵ باشد.

وی با اشاره به اینکه میانگین نرخ رشد جمعیت در استان نیز حدود نیم درصد است، افزود: براساس آمار سال ۱۴۰۰، برخی از شهرستان‌ها مانند اردستان، بویین‌میاندشت و خوانسار دارای نرخ رشد جمعیت منفی و در گلپایگان، صفر است. بالاترین نرخ رشد جمعیت در استان اصفهان را مربوط به شهرستان فریدونشهر با ۰.۶۵ درصد است.

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در شهر دوستدار سالمند به دنبال آن هستیم که کلینیک‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها به این سمت حرکت کنند، لذا با توجه به افزایش جمعیت سالمندی اگر نیاز به تخصیص بیمارستان اختصاصی برای سالمندان یا بخش به آنها در هر بیمارستان باشد، بدون شک در چشم‌انداز دانشگاه دیده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت جوانی جمعیت وظیفه همگانی است و همه افراد جامعه می‌توانند در این مأموریت و اولویت نظام سلامت و کشور، نقش داشته باشند، تصریح کرد: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مشوق‌ها و شیوه‌نامه‌هایی در حمایت از خانواده و فرزندآوری پیش‌بینی شده است که با اجرای آن تلاش می‌شود نرخ باروری جامعه به بیش از نرخ جایگزینی جمعیت برسد.