الحاق اجتماعی از مهم‌ترین راه‌حل‌های توانمندسازی سالمندان است

الحاق اجتماعی یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان است. [divider] به نقل از وب دا؛ معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: توانمندی‌سازی، فرآیندی هدفمند و چندبعدی است که به افراد، گروه‌ها و اجتماع‌ها در شناخت و دستیابی به منابع و فرصت‌ها کمک می‌کند تا با کنترل نسبی به شرایط مطلوب رسیده […]

الحاق اجتماعی یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان است.
[divider]
به نقل از وب دا؛ معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: توانمندی‌سازی، فرآیندی هدفمند و چندبعدی است که به افراد، گروه‌ها و اجتماع‌ها در شناخت و دستیابی به منابع و فرصت‌ها کمک می‌کند تا با کنترل نسبی به شرایط مطلوب رسیده و کیفیت زندگی خود را ‌ارتقا بخشند.
 
دکتر محمدجعفر صادقی افزود: توانمندسازی افراد به ‌معنی تشویق برای مشارکت بیشتر در تصمیم‌گیری‌هایی است که بر فعالیت آنها مؤثر است یعنی فضایی برای افراد فراهم شود تا بتوانند ایده‌های خوبی را بیافرینند و آنها را به ‌عمل تبدیل کنند.
 
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: فرایند توانمندسازی را می‌توان در پنج بعد خود اثربخشی، خودسامانی، پذیرفتن شخصی نتیجه، معنی‌دار بودن و اعتماد اعمال کرد.
 
دکتر صادقی ادامه داد: عوامل مختلفی بر الحاق اجتماعی سالمندان تأثیرگذار است که از آن جمله می‌توان به عوامل بهداشتی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی اشاره کرد.
 
وی عنوان کرد: الحاق اجتماعی سالمندان از الحاق خانوادگی سالمندان شروع می‌شود یعنی خانواده برای حضور سالمندان در جمع خود آماده باشد.
 
 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برای الحاق اجتماعی سالمندان باید موضوعات احترام به سالمند، مناسب‌سازی خدمات ارائه شده در سازمان‌ها به نحوی که سالمندان هم بتوانند از آن استفاده کنند، ایجاد تصویر عمومی مناسب و خوب از سالمندان در افکار عمومی، افزایش تعاملات بین نسلی و تعاملات خانوادگی، آموزش عمومی، افزایش مشارکت اجتماعی سالمندان و ارائه خدمات رفاه اجتماعی به سالمندان را در نظر گرفت.
 
دکتر صادقی با بیان اینکه توجه به سبک زندگی سالم به‌منظور توانمندسازی سالمندان از مهمترین اقدامات است، اضافه کرد: مولفه‌های سبک زندگی سالم در سالمندی شامل روابط اجتماعی و بین فردی، مدیریت تنش، پیشگیری، فعالیت جسمی، تفریح، ورزش، سرگرمی و تفریحات سالم و تغذیه سالم است./ح